Home / Blog / Blessure preventie | (P)re-hab  

 

BLESSURE PREVENTIE | (P)RE-HAB

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Soccer Academy Nijmegen © All rights reserved ©

BLOG. GREAT QUALITY INFO

 

PRE-HAB: GEEF BLESSURES GEEN KANS

 

"Als sporter ben je op fysiek gebied altijd (zeer) kwetsbaar, dus een goede voorbereiding is enorm belangrijk om het risico op een chronische en/of acute blessure zo minimaal mogelijk te houden."

 

Immers, niets is zo beangstigend voor een sporter als een blessure.

 

Weken of zelfs maanden uit de roulatie, je conditie en spieren die je lijdzaam moet zien aftakelen en je

doodvervelen op de bank. Niks aan!

 

Niemand wil in een een horizontale positie belanden met een verzwikking, scheuring of breuk.

 

Een blessure is nooit welkom en kan behoorlijk roet in het eten gooien bij het bereiken van jouw doelen

en dat wil je uiteraard niet!

 

De (ervaren) bankzitters weten het, er is niets zo erg als stil moeten zitten terwijl je zou willen sporten

en het bekijken van jouw teamgenoten vanaf de zijkant is niet prettig.

 

Daarom, voorkomen is beter dan genezen.

 

MAAR IK HEB NERGENS LAST VAN?!

 

Zolang sporters geen problemen hebben in de vorm van klachten en/of blessures hoor je ze nooit klagen ...

 

Daardoor zijn veel sporters wel te laat.  

 

"Er wordt helaas pas actie ondernomen als er sprake is van een blessure."

 

Pre-habilitatie is beter dan re-validatie en heel veel blessures zijn te voorkomen!

 

HET HOE-EN-WAT OMTRENT BLESSURES

 

Een blessure heeft vaak te maken met een (te) zwak lichaam en/of te zwakke spieren die op een gegeven moment

de belasting niet meer aankunnen. Dit kan bijvoorbeeld zorgen voor een spierscheuring. Door een overbelasting van

bepaalde spieren ben je al een tijdje bezig met het 'maken' van een blessure, alleen dat merk je niet en daardoor

heb je dan inderdaad nog nergens last van.

 

Maar op een gegeven moment kan het lichaam deze belasting niet meer aan en ontstaat de blessure. Dit uit zich

vaak bij een actie en/of een sprong waardoor een gedeeltelijk of complete spierscheuring ontstaat. Daarnaast komt

het ook heel vaak voor dat de blessure zich zal uiten bij een beweging en niet eens bij lichamelijk contact met de

tegenstander.

 

GEEF BLESSURES GEEN KANS

 

Geef blessures geen kans door je lichaam zo goed te trainen dat er voor jou geen weken bivakkeren op de bank bijzit.

 

Sterker worden en het vergoten van de power output maken het lichaam veel beter bestand tegen invloeden van buitenaf.

 

Oefeningen die de stabiliteit, mobiliteit en flexibiliteit vergroten, verkleinen de kans op een blessure en je wordt sterker

en sneller. Bij de meeste explosieve sporten zijn met name de gewrichten (enkel, knie, heup) de meest kwestbare plekken

en bij de spieren zijn de hamstrings een groot probleem maar door sportspecifieke krachttraining kun je het risico van een

blessure aanzienlijk verkleinen.

 

"Spierblessures (hamstrings) zijn gewoon niet nodig en kunnen voorkomen

worden maar daar moet je wel wat voor doen!"

 

Als je niks en/of te weinig doet dan is er altijd die mooie garantie op een blessure en dat zal altijd slechts een kwestie

van tijd zijn. Geef klachten/blessures geen kans en start met sportspecifieke krachttraining.

 

SUMMARY

 

Bij de Eastside Soccer Academy zijn wij gespecialiseerd in sportspecifieke krachttraining en in (p)re-hab: wij kunnen

jou helpen met het herstelproces en wij besteden veel aandacht om blessures in een later stadium te voorkomen.

 

Door een persoonlijke screening van de bewegingspatronen kunnen wij jouw beperkingen herkennen en actie ondernemen

middels specifieke oefeningen. Stuur ons een mail voor een geheel vrijblijvende introductie training opgesteld naar jouw

persoonlijke doelstellingen.

 

Vanuit onze visie werken wij met een dynamische trainingsmethode gericht op het vergroten van de (maximale) kracht,

explosiviteit en snelheid maar je bent slechts zo sterk als jouw zwakste schakel dus daarbij besteden wij veel aandacht

aan het verhelpen en voorkomen van blessures.

 

Ben je benieuwd naar onze werkwijze? Lees hier mijn artikel over het ontwikkelen van de 'perfecte' atleet of maak

direct een afspraak voor een geheel vrijblijvende introductie training.

 

Hope to see you soon,

 

Patric Verhoeven

 

 

Gerelateerd: Ontwikkel ijzersterke hamstrings

Gerelateerd: Hamstringblessures moeten verleden tijd zijn

Gerelateerd: Doe de groin bridge om een lies blessure te voorkomen

Gerelateerd: Maak geen gebruik van de leg extension om de quadriceps sterker te maken

Gerelateerd: Rekken en strekken is een nutteloze gewoonte

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA