© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

 

CORE STRENGTH & STABILITY TRAINING

 

"It's like a box"

 

Je komt het woordje 'core' vast en zeker steeds vaker tegen. Met de core, wat kern betekent, wordt

bij training het merendeel van het lichaam bedoeld. Met name alles tussen de borstspieren en de

bovenbenen, waarbij de buik- en rugspieren een belangrijk deel uitmaken van de core unit.

 

De laatste jaren is dit deel van het lichaam steeds belangrijker geworden bij het sporten. Niet alleen is

er meer inzicht verkregen in de manier waarop we de kern van ons lichaam gebruiken, ook de oefeningen

om dit deel te versterken zijn steeds efficiënter geworden. De core speelt een grote rol bij alle (sport)

bewegingen die we maken. Immers, elke beweging komt voort uit de core unit.

 

Of je nu tennist, voetbalt, turnt of supersoldaat bent in het leger: een sterke core zorgt voor een

algemeen betere beheersing van het lichaam en betere prestaties.

 

Vandaar ook dat je ziet dat steeds meer sporters overall goed gebouwd zijn en niet alleen tijd besteden

aan het trainen van die delen van het lichaam die voor de betreffende sport het belangrijkst lijken.

 

HET JAAR WAS 2002

 

Eindelijk was dit het jaar dat core strength training bij het grote publiek de welverdiende aandacht

kreeg. Er was het inzicht dat buikspieren trainen meer betekent dan uitsluitend aandacht besteden

aan de rectus abdominus.

 

"De eindeloze series crunches vielen van hun voetstuk, want de core

werd ontdekt!"

 

Het mooie is dat de focus verschoof van een platte buik naar een sterke buik, met als belangrijkste

argument dat al onze bewegingen vele malen krachtiger worden als onze core goed ontwikkeld is.

 

"We focussen niet alleen op spieren, maar met name op de spierketens."

 

Dynamische oefeningen als wood chops en knee tucks werden geïntroduceerd en natuurlijk alle

mogelijke variaties op de plank en de basis werd gelegd voor talrijke 'nieuwe' mogelijkheden: ik

noem de Swiss ball, medicine ball, kettlebells en de TRX.

 

CORE STRENGTH & STABILITY TRAINING

 

De 'core unit' omvat in principe alles van de nek tot aan de enkels, ieder onderdeel van 't lichaam is

nauw verbonden met elkaar, zowel structureel als functioneel, maar in het kader van (kracht)training

kunnen we beter spreken van de rompspieren die de 'core unit' vormen.

 

De rompspieren bestaan uit de bilspieren, heupspieren, hamstrings, buikspieren en rugspieren en deze

staan allemaal met elkaar in verbinding. Bij een optimale samenwerking zorgen deze spieren voor een

sterk lichaam van waaruit krachtige en explosieve acties kunnen ontstaan.

 

"Een goed functionerende romp is van groot belang voor een sterke

lichaamshouding en goede prestaties."

 

Het is dus van groot belang om een sterke romp te hebben, die zowel voldoende stabiliteit als mobiliteit

biedt. De spieren waaruit de romp bestaat stabiliseren de wervelkolom vanaf je bekken helemaal tot aan

je nek en schouders. Deze spieren zorgen dat de armen en benen explosieve bewegingen kunnen maken.

 

Alle explosieve bewegingen beginnen vanuit de core unit en nooit vanuit de armen en/of benen zelf. Vlak

voor elke beweging vanuit de armen en/of benen moeten de core spieren zichzelf aanspannen en zorgen

voor stabiliteit in je lichaam. Als deze spieren niet sterk genoeg zijn of niet voldoende ontwikkeld zijn

gaat het aanspannen te langzaam.

 

BLESSURE PREVENTIE

 

Een additionele bonus van core strength & stability training is het voorkomen van blessures. Dit komt

doordat krachttraining de spierhechtingen versterkt en de dichtheid van de botten in de buurt van de

oorsprong van de spier vergroot. Om goed te kunnen bewegen moeten naast de rompspieren van de

core unit ook alle gewrichten optimaal kunnen functioneren en deze moeten over een goede range

of motion beschikken. De enkels, knieën, heup, wervelkolom en de schouders zijn zeer belangrijk.

 

STABILITY??

 

Core strength & stability training wordt steeds populairder maar het lijkt wel of iedereen een eigen

interpretatie heeft van wat core strength & stability training is of zou moeten zijn. De ene trainer

gaat sportspecifieke bewegingen nabootsen met gewichten en de andere trainer gebruikt weer een

onstabiele ondergrond (Bosu ball) om alles van core training tot biceps curls te doen ...

 

Het is een ruim begrip maar experts of bewegingswetenschappers zullen aanvoeren dat core strength

& stability niet bestaat of dat je dit nooit kunt definiëren of meten, maar hier ben ik het niet mee eens!

 

Eigenlijk is core strength & stability niet de beste term en misschien kunnen en moeten we specifieker

zijn. We zouden "bekken" stabiliteit, "lumbale" stabiliteit of zelfs "torso" stabiliteit kunnen zeggen, maar

ik kies ervoor om de term core strength & stability te gebruiken. Waarom? Het is de meest bekende term.

 

Voor een algemene definitie is core strength & stability het vermogen om de core/torso/pelvis op een

bepaalde, bij voorkeur neutrale positie, vast te zetten en deze houding vast te houden en tegelijkertijd

beweging veroorzaakt door de extremiteiten tegen te gaan. Bij stabiliteitstraining is het moeilijk om

het belang ervan tegen te spreken.

 

Zelfs een vluchtige blik op het onderzoek toont aan dat een gebrek aan stabiliteit kan leiden tot een

scala aan problemen aan de onderrug en onderste extremiteiten.

 

Het uiteindelijke doel is om een romp te ontwikkelen die zowel sterk als stabiel is en die ons in staat

stelt om grote hoeveelheden kracht te weerstaan of over te dragen in een bepaald bewegingspatroon.

 

In het ontwikkelen van de core moet je specifieke bewegingspatronen uitvoeren en bij deze bewegings-

patronen moet je zowel kracht leveren als weerstaan om een allesomvattend krachtprofiel te verzekeren

en torso stabiliteit te ontwikkelen. Als je deze kracht cq. stabiliteit ontwikkelt, zul je in staat zijn om

serieuze krachtniveaus te bereiken, zul je kracht kunnen genereren en kunnen overdragen en daarbij zal

de kans op blessures afnemen.

 

Wat is dus precies die stabiliteit? Stabiliteit is het vermogen om kracht te kunnen weerstaan tijdens een

beweging. De deadlift, kettlebell swing en de pallof press zijn hier goede voorbeelden van. Het staan op een

halve bal is ieder geval geen stabiliteit!

 

SUMMARY & WRAPPING UP

 

Okay that’s it from me.

 

As you can see, lots going on and lots coming up in the future here at Eastside Performance.

 

As always, thanks for your support and we hope to see you at the gym soon!

 

Send me a message if you want to upgrade your performance or give us a call (024) 3661489 now.

 

All the best,

 

Patric Verhoeven

 

Did what you just read make your day? Ruin it? Either way, you should

follow us & share it with your friends and/or contact us.

 

BLOG. GREAT QUALITY INFO

QUICK LINKS

Home / Blog / De zes fundamenten van training: Kracht » Explosiviteit » Flexibiliteit » Core » Conditioning » Herstel    

 

CORE STRENGTH & STABILITY

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

Het belang van een persoonlijk trainingsschema is onomstreden maar toch lopen er elke dag vele krachtsporters de sport-

school binnen zonder een van te voren opgesteld programma. Daardoor zie je deze sporters wekelijks dezelfde trainingen

en oefeningen doen. Week in, week uit, zonder noemenswaardig resultaat als beloning maar toch wil niemand tijd/geld

verspillen en niemand wil trainen om géén resultaat te behalen, dus is het de hoogste tijd voor verandering. Het is tijd

voor een persoonlijk trainingsschema zonder kans op vervelende blessures ... // Lees meer

 

#Personal #Programma #Trainingsschema #Resultaat #More #Energy #Power #Great #Info

IF YOU WANT TO LOOK LIKE AN ATHLETE, YOU'VE GOT TO

TRAIN LIKE AN ATHLETE

 

Sterker worden, sneller worden, spiermassa opbouwen, het stimuleren van nieuwe spiergroei,

het vergroten van mobiliteit, een hoge vetverbranding creëren en de eigenschappen van een

atleet ontwikkelen is de wens van vele gym bezoekers! Het combineren van 'show and go'

met functionele kracht is het succes waar men naar streeft ... // Lees meer

 

#Athlete #Strength #Training #Muscle #Fatburn #Energy

DE ZES FUNDAMENTEN VAN STRENGTH & CONDITIONING

 

Kracht ontwikkelen en sterker worden is voor iedereen de eerste en belangrijkste vereiste,

ongeacht de doelstelling. Een sterk lichaam voorkomt vele (chronische) klachten en/of

blessures en een sterk lichaam heeft veel meer potentie om power (kracht x snelheid) te

leveren. Krachttraining is onmisbaar, maar op weg naar een groots resultaat en het behalen

van persoonlijke doelstellingen moet je ook aandacht besteden aan explosiviteit en snelheid

(power), flexibiliteit, core strength, conditioning en het herstel ... // Lees meer

 

#Krachttraining #Explosiviteit #Snelheid #Flexibiliteit #Core #Strength #Stability #Conditioning #Recovery

WHAT TO READ NEXT: