© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

 

CONDITIONING MAKES YOU BETTER AT ANY PHYSICAL

ACTIVITY, CARDIO MAKES YOU GOOD AT CARDIO!

 

"De meest gespierde, strakke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd

door conditioning met een hoge intensiteit!"

 

Ik haat de reguliere cardio en in mijn gym te Nijmegen is dan ook geen ruimte voor de standaard cardio

machines. Wel voor kunstgras en voor de Prowler en battle ropes en kettlebells en medicine ballen.

 

Traditionele vormen van cardio zijn niet alleen über-saai maar ook niet aan te raden, behalve als je ervan

houdt om klein en zwak te worden en als je graag blessures door overbelasting wilt ervaren. In dat geval

is cardio een geweldige keuze ...

 

Maar, de realiteit is dat traditionele cardio geen zeer weinig positieve voordelen biedt en het is zeker

géén geschikte methode om af te vallen en een sterk en strak lichaam te ontwikkelen!

 

De meest gespierde, strakke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door conditioning met een hoge

intensiteit. Bijvoorbeeld die van Olympische sprinters, basketbal spelers uit de NBA, wide receivers en

quarterbacks uit de NFL of UFC vechters.

 

"Niet door middel van traditionele-slaapverwekkende-cardio-activiteiten

op de loopband."

 

Deze sporters kunnen het zich ook niet veroorloven om spiermassa te verliezen of hun krachtproductie

te verlagen. Ze moeten te allen tijde sterk, snel, opgepompt en explosief zijn en dat wordt gerealiseerd

door het het volgen van conditioning trainingen.

 

Uiteraard blijft ook hier de max effort gericht op maximale kracht de basis van elke training en sporter!

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

BLOG. GREAT QUALITY INFO

Home / Blog / Don't do cardio, you don't need it. Choose conditioning!  

 

DON'T DO CARDIO, YOU DON'T NEED IT.

CHOOSE CONDITIONING!

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

 

"Long distance cardio (regular cardio) makes you good at long distance

cardio and/or regular cardio. Conditioning work (short, fast and brutally

intense) makes you good at everything!"

 

Ik vind heel weinig dingen minder aantrekkelijk dan de gedachte aan een half uur bewegen op een cross-

trainer-achtige-apparaat! Ik denk zelfs dat vijf ronden in de ring met Mike Tyson of een knock-out door

Gokhan Saki minder pijnlijk is!

 

Het is naar mijn mening een uitstekend idee om een paar keer per week een lange wandeling of een

fietstocht te maken met een (hele) lage intensiteit en ik denk dat iedereen dit zou moeten doen maar

jouw gewrichten 30 tot 45 minuten lang, meerdere keren per week onder druk zetten op een machine

met een lage en/of hoge intensiteit? Dat is een verschrikkelijk idee!

 

Toen ik Eastside Performance opende in het begin van 21e eeuw (2009) stonden er helemaal geen cardio

machines in de zaal en dat is omdat ik wilde dat mijn sporters sterk en atletisch zouden worden. En dat

gaat ze niet lukken als ik ze op zo’n  cross-country-ski-ding-apparaat zet.

 

Om sterk en gespierd te worden en een groot uithoudingsvermogen in functionele kracht op te bouwen

moet je trainen als een atleet, niet als een 85-jarige schaakkampioen!

 

Dus in plaats van loopbanden, fietsen en crosstrainers heb ik mijn gym gevuld met sleeën, banden,

battle ropes, kettlebells, farmers walk attributen, springtouwen, medicine ballen, de landmine en

diverse andere materialen die wel effectief zijn!

 

We 'mixen en matchen' deze trainingsmiddelen, in combinatie met verschillende oefeningen met

lichaamsgewicht tot een circuit van 5 tot 10 minuten dat wordt uitgevoerd als 'finisher' na het

afronden van de krachttraining. Deze finisher verbrandt veel vet en verbetert de conditie!

 

We werken veel met de Tabata methode, we maken veelvuldig gebruik van de Hurricane trainingen,

een Throw-Sprint-Carry metabolic circuit is een veel toegepaste methode en uiteraard en complex

en/of ladder is een standaard methode voor mijn sporters. Daarnaast zorgen wij praktisch altijd

voor uitdagingen in de trainingsschema's! Het lichaam heeft deze nodig om beter te worden.

 

"Van conditioning word je sterker, verbrand je veel meer opgeslagen

lichaamsvet en de trainingen worden effectiever en leuker!"

 

Conditioning beschermt de gewrichten tegen de typische blessures door overbelasting en leidt niet

tot de overmatige cortisolproductie wat het geval is bij traditionele cardio. En dat betekent dat je

je kracht daadwerkelijk behoudt en/of vergroot in plaats van dat je steeds zwakker wordt.

 

Immers, een (te) zwak lichaam zorgt voor veel ellende in de vorm van (chronische) klachten en blessures ...

 

PROWLER SPRINTS

 

Als onderdeel van Conditioning zijn de Prowler sprints (zie foto boven aan de pagina) één van mijn

favoriete oefeningen! Deze 'sprints' zorgen voor enorm veel resultaat en mogen niet ontbreken in jouw

programma! Helaas zijn er (nog) niet veel sportscholen in Nederland waar je deze oefening kan uitvoeren

maar gelukkig wel steeds meer!

 

Uiteraard is sprinten op de atletiekbaan en/of op een grasveld bij de meeste (kracht)sporters wel bekend

maar voor in de gym gaat mijn voorkeur uit naar de Prowler sprints.

 

Hierbij kun je gebruik maken van een non-maximale belasting maar wel met een maximale snelheid.

 

Deze manier van sprinten kun je indelen in de dynamic effort methode en het is een zeer effectieve manier

van trainen om sterker te worden en om spiermassa te ontwikkelen. Sneller en explosiever worden is één

van de beste manieren om sterker te worden en de footballers zijn hier een goed voorbeeld van. Bij het

toepassen van de dynamic effort methode ‘leer’ je het lichaam om barrieres te doorbreken waardoor je

het lichaam dwingt om sterker en explosiever te worden.

 

 

Did what you just read make your day? Ruin it? Either way, you should

follow us & share it with your friends and/or contact us.

DONT DO CARDIO, YOU DON'T NEED IT! CHOOSE CONDITIONING

Het belang van een persoonlijk trainingsschema is onomstreden maar toch lopen er elke dag vele krachtsporters de sport-

school binnen zonder een van te voren opgesteld programma. Daardoor zie je deze sporters wekelijks dezelfde trainingen

en oefeningen doen. Week in, week uit, zonder noemenswaardig resultaat als beloning maar toch wil niemand tijd/geld

verspillen en niemand wil trainen om géén resultaat te behalen, dus is het de hoogste tijd voor verandering. Het is tijd

voor een persoonlijk trainingsschema zonder kans op vervelende blessures ... // Lees meer

 

#Personal #Programma #Trainingsschema #Resultaat #More #Energy #Power #Great #Info

Het 'geheim' van een strakke buik zit hem vooral in de

voeding. Een negatieve energiebalans is de sleutel

naar succes. Je kunt jezelf elke dag helemaal suf

trainen, maar als je niet je voeding aanpast zullen de

buikspieren helaas altijd verscholen blijven onder een

laag(je) vet. Gelukkig is de saaie reguliere loopband-cardio niet nodig ... // Lees meer

 

#Strong #Awesome #Fit #Strength #Energy #Power #Fatloss

#Information #Athleticism #Abs

We worden al jarenlang overspoeld met adviezen over

wat we wel en niet moeten eten en drinken om gezond

te zijn en ook te blijven. Het voedingscentrum levert

de schijf van vijf, Sonja Bakker, Dr. Frank, extra multi-

vitaminen slikken, quinoa en andere superfoods eten

en mag ik wel of geen vruchtensap drinken. De tips,

dieten en andere gezondheidshypes vliegen ons om

de oren en je zou denken dat we er met al deze

aanbevelingen allemaal een stuk gezonder op zijn

geworden ... // Lees meer

 

#Strong #Awesome #Fit #Strength #Energy #Power #Fatloss

#Information #Athleticism #Abs