Home / Blog / Explosive & Speed

 

EXPLOSIVE & SPEED

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Soccer Academy Nijmegen © All rights reserved ©

EXPLOSIVE & SPEED. INFO

 

MAKE YOUR FAST FASTER.

BECOME A BETTER ATHLETE.

 

"Explosive speed is the ultimate weapon in athletics: speed makes the

difference between an average, good and great player!"

 

Snelheid, power en kracht zijn essentieel voor het atletisch vermogen van een voetballer. Bij elke actie van de

spelers komt kracht kijken. Denk aan explosief van je plek komen en accelereren tot een volle sprint waarbij je

ook nog eens ergens van richting moet veranderen.

 

Kracht helpt spelers niet alleen bij 1-tegen-1 duels en het afschermen van de bal maar ook om spelers weerbaar

te maken en blessures te voorkomen. Het huidige moderne spel is explosief en snel waarbij snelheid en kracht

hand in hand gaan. Hoe sterker de speler, hoe sneller ze zijn.

 

Sterke spelers kunnen meer hebben, de weerstand is groter, waardoor zij minder snel last krijgen van blessures

en beter kunnen omgaan met (zware) trainingen.

 

Als je jezelf naar een hoger niveau wilt brengen is het dus ontzettend belangrijk dat je werkt aan de

ontwikkeling van je snelheid, power en kracht.

 

EXPLOSIVE SPEED

 

De snelheid en versnelling zijn zeer belangrijke wapens voor een voetballer. Hoe sneller de maximale snelheid behaalt

kan worden, hoe beter en dit is allemaal te ontwikkelen door de fysieke training. Je kunt jezelf trainen om hoger te

kunnen springen en sneller te kunnen accelereren, sprinten en rennen en om zo snel mogelijk te kunnen reageren.

 

"Zoveel mogelijk kracht kunnen leveren binnen 1 seconde."

 

Het zo snel mogelijk bereiken van een hoge snelheid is belangrijk in het voetbal waarbij het draait om ons lichaam

in een bepaalde richting te laten versnellen. Het is dus belangrijk om je vermogen te verbeteren, waarbij de factor

tijd een belangrijke rol speelt.

 

De behendigheid (agility) is ook een belangrijke factor bij het spelen van voetbal. Zo zal een voetbalspeler gemiddeld

elke 2-4 seconden veranderen van looprichting en zal hij gemiddeld 1200-1400 veranderingen maken gedurende een

volledige wedstrijd. Hoe sneller en hoe vaker een voetballer dit kan doen, hoe beter uiteraard.

 

Naast de krachttraining voor power, speed en explosiviteit zijn hier twee andere methoden van groot belang:

 

#1 BALLISTISCHE TRAINING

 

Bij de ballistische training wordt een voorwerp zo snel mogelijk bewogen en nadien losgelaten i.p.v. langzaam naar

beneden terug te brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan medicine ballen. Dergelijke oefeningen zijn ideaal om de power

output te verbeteren. Daarnaast is het aan te raden om met verschillende gewichten te trainen om optimale resultaten

te bevorderen.

 

#2 PLYOMETRISCHE TRAINING

 

Plyometrische training is een explosieve trainingsvorm en net zoals trainen met zware gewichten, krijg je van deze

oefeningen ook meer maximale kracht. Dit komt doordat er twee factoren meespelen bij het zo krachtig mogelijk

verkorten van je spieren: snelheid en kracht.

 

Het vermogen om snel samen te trekken is niet genoeg om bijvoorbeeld een sprong te maken, er moet namelijk wel

kracht achter zitten. Dus ondanks dat je niet met zware gewichten traint, vergroot je met plyometrische training wel

de maximale kracht. Bij een plyometrische oefening wordt een spier belast door eerst de spier te verlengen, waarna

de spier direct zo krachtig mogelijk wordt verkort.

 

Een van de meest bekende voorbeelden hiervan is de ‘depth jump’. Bij deze oefening spring je van een kleine ophoging,

om direct omhoog te springen nadat je geland bent. Tijdens de landing op de grond verlengen de beenspieren om de

klap op te vangen, en tijdens de sprong verkort de spier zo krachtig en snel mogelijk.

 

Het doel is om zo kort mogelijk contact te houden met de grond. Doordat elke sprong zo explosief mogelijk is, geef je

bij elke herhaling alles wat je uit je spieren kunt halen.

 

Oefeningen die de stretch-shortening cyclus (SSC) verbeteren zullen een positief effect hebben op de reactieve kracht.

Door op een efficiënte manier van de SSC gebruik te maken kan er 60 % aan energie bespaard worden tijdens sommige

bewegingen. Enkele voorbeelden zijn drop lands, ankling en drop jumps.

 

TO PUT IT SIMPLY:

SPEED IS THE ULTIMATE WEAPON IN ATHLETICS

 

De voetballers van de Eastside Soccer Academy zie je dan ook steeds sneller en sneller worden.

 

We gebruiken een serie oefeningen en protocollen om snelheid te ontwikkelen vanaf de basis die start met

acceleratie. Het middelpunt waar we acceleratie omzetten tot topsnelheid en dan topsnelheidsoefeningen die

het afmaken. We gebruiken deze oefeningen om motorische automatismen aan te leveren die zich uitbetalen

op het veld.

 

De 'ground force production' is zeer belangrijk maar het aanleren van de biomechanische technieken zijn onmisbaar.

Samen zijn dit de eerste stappen op weg naar meer power en een hogere (top)snelheid. Deze eigenschappen zijn het

directe gevolg van meer kracht en daarom moeten sporters sterker worden en aandacht besteden aan het ontwikkelen

van een atletisch lichaam.

 

AGILITY TRAINING

 

Een belangrijk onderdeel waar we aan werken in de voorbereiding is de wendbaarheid (agility), in de zin van hoe snel

kun je op de juiste plek komen en van richting kunnen veranderen. Jouw vermogen om je tegenstander af te schudden

en dan snel van richting te veranderen kan voor jou het verschil maken tussen succesvol en niet succesvol zijn.

 

Het veranderen van richting (motoriek) en het waarnemen wat te maken heeft met snel een besluit kunnen maken

zijn de twee belangrijke elementen van de agility training.

 

WAT IS DE AGILITY?

 

Agility staat voor de kwaliteit van de snelheid die je kunt leveren en daarom is deze trainingsvorm een erg belangrijk

onderdeel bij een explosieve sport als voetbal, waarbij een speler snel moet zijn bij situaties die vragen om snelle en

vaak onverwachte wendingen.

 

Bij een sport als voetbal is het niet heel erg belangrijk om de snelste in een rechte lijn te zijn. Een speler hoeft

maar zelden in een lange rechte lijn zo snel mogelijk te rennen en zelfs als dit toch een keer voorkomt dan eindigt

deze sprint met een stop waarbij je weer zo snel mogelijk van richting moet veranderen en vervolgens weer een

andere richting op moet sprinten!

 

De snelheid waarmee een speler dit zo snel mogelijk kan doen bepaald de kwaliteit van de speler en de prestaties

die een speler kan leveren. De agility (wendbaarheid) van een speler is het meest belangrijke onderdeel voor een

sporter bij een explosieve sport als voetbal.

 

VOORWAARTSE, ZIJWAARTSE EN ACHTERWAARTSE ACCELERATIE

Je hebt het vermogen nodig om zo snel mogelijk van richting te kunnen veranderen. Je moet kunnen starten, stoppen,

draaien en weer starten in een fractie van een seconde! Doe je dit sneller dan je tegenstander dan heb je al veel voordeel,

de bedoeling is om de tegenstander te snel af te zijn zodat de tegenstander elke keer te laat is.

 

"Je moet als speler kracht kunnen omzetten naar vermogen om zo snel mogelijk

van richting te kunnen veranderen."

 

Het vermogen van je lichaam om die kracht te kunnen omzetten naar explosief sprinten, remmen, van richting veranderen

en weer weg sprinten in een andere richting bepaald grotendeels je prestatieniveau.

 

Bij de Eastside Soccer Academy gebruiken we een veelvoud aan techniek oefeningen en zoals gebruikelijk zijn deze erg

intensief en in een kleine ruimte waardoor ze wel aan wendbaarheid moeten werken zodat wanneer ze later in de voor-

bereiding het veld opgaan ze geen blessures oplopen door vermoeidheid.

 

SUMMARY

 

Als je jezelf naar een hoger niveau wilt brengen is het dus ontzettend belangrijk dat je werkt aan de ontwikkeling van

jouw snelheid, power en kracht.  

 

Het is tijd om indruk te maken en te vechten voor je plek, want als jij dat niet doet, doet iemand anders het wel.

 

Bereid je voor en train op het hoogste niveau om te veranderen van een goede speler in een briljante speler.

 

Krachttraining is essentieel om het hoogste niveau te behalen en om blessures te voorkomen.

 

Vanuit onze visie werken wij met een dynamische trainingsmethode gericht op het vergroten van de maximale kracht,

explosiviteit en snelheid maar je bent slechts zo sterk als jouw zwakste schakel dus daarbij besteden wij veel aandacht

aan het verhelpen en voorkomen van blessures.

 

Ben je benieuwd naar onze werkwijze? Lees hier mijn artikel over het ontwikkelen van de perfecte atleet of stuur ons

een mail om direct te starten met jouw 3-day trial period.  

 

All the best and hope to see you soon,

 

Patric Verhoeven

BETTER. STRONGER. FASTER. IT'S A CHOICE.

Wil je jouw prestaties naar een hoger niveau tillen: kies voor het verbeteren van

jouw skills door extra fysieke trainingen en geef blessures geen kans ... // lees meer

 

#Power #Strength #Speed #Blessurepreventie