© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

 

EXPLOSIVITEIT = POWER (KRACHT X SNELHEID)

 

"You have to be fast to be strong and to be strong you have to be fast!"

 

Oefeningen gericht op kracht, snelheid en explosiviteit zijn onmisbaar in een succesvol programma

en in vele gevallen zelfs de missing link!

 

Maar, de meeste sporters hebben juist een gebrek aan deze eigenschappen!

 

Welke oefeningen doe jij om de explosiviteit en snelheid te vergroten?

 

WAAROM EXPLOSIEVE KRACHT EN SNELHEID?

 

Sprinten, springen, gooien en zwaaien natuurlijke vormen van bewegen waarover het lichaam kan en

moet beschikken maar naarmate we ouder worden verliezen we deze eigenschappen eerder/sneller

dan kracht. Het dient daarom onderhouden te worden en uiteraard wordt je ondertussen ook heel

erg sterk van deze oefeningen.

 

Het lichaam is gemaakt voor snelheid en explosiviteit en deze eigenschappen gaan verloren als je de

spieren hierin niet blijft trainen en aanspreken. Om deze reden zijn de oefeningen voor explosiviteit en

snelheid zeer belangrijk. Door deze oefeningen wordt je sterker en sneller, eigenschappen waarover je

steeds minder zal beschikken wanneer je alleen krachttraining met gewichten doet.

 

Ik zie veel krachtsporters die steeds 'houteriger' gaan bewegen en op een gegeven moment zelfs over

hele stijve spieren beschikken waardoor de flexibiliteit en mobiliteit van het lichaam steeds meer

verloren gaat ... en dit zal ook vaak leiden tot (chronische) blessures.

 

"Het is van groot belang om een aantal oefeningen gericht op

explosiviteit in jouw trainingschema te integreren."

 

Dit zijn de meest perfecte oefeningen om lichaamskracht en prestaties te verbeteren. Je traint meerdere

spiergroepen tegelijk, daardoor leren de spieren om goed samen te werken (inter-musculaire coördinatie)

en daardoor word je lichaam (spieren) veel sterker en explosiever.

 

Zoals gezegd word er door de meeste sporters veel te veel getraind als een bodybuilder en wanneer je

spiermassa wilt opbouwen en/of als je sterker wilt worden dan betekend dit zeker niet dat je alleen

maar met gewichten moet trainen en deze steeds moet blijven verhogen!

 

POWER IS NODIG: KRACHT X SNELHEID

 

Het vermogen om een oefening snel en explosief maar wel gecontroleerd uit te voeren is onmisbaar.

 

Het is wel heel belangrijk om over deze eigenschappen te beschikken want het lichaam is gemaakt om

te rennen, sprinten, springen en gooien maar toch beschikken vele (kracht)sporters niet meer over deze

kwaliteiten en eigenschappen!

 

Touwtje springen is uit deze categorie hoogstwaarschijnlijk de meest bekende oefening, maar ook deze

oefening is zeldzaam geworden en uitgestorven in de meeste sportscholen!

 

Net als de plyometrische push up ...

 

Door het doen van oefeningen gericht op explosiviteit als sprinten, box jumps, vertical jumps en depth

jumps wordt je sterker. Wanneer je alleen maar oefeningen met (zware) gewichten doet in drie sets van

acht gecontroleerde herhalingen dan bereik je al snel een grens en zal er geen vooruitgang meer zijn.

 

Daarbij ben je waarschijnlijk ook niet snel en explosief meer omdat je alleen maar met gewichten hebt

getraind, daarom zijn de plyometrische oefeningen zo belangrijk.

 

"If you are serious about getting stronger, you need to incorporate

explosive exercises into your routine."

 

Ongeacht de doelstelling laat ik mijn sporters altijd oefeningen gericht op explosiviteit doen maar ik moet

deze methode wel voorzien van de nodige uitleg. De meeste krachtsporters zijn nog nooit in aanraking

geweest met deze oefeningen en/of deze methode.

 

Maar om een lang verhaal kort te maken: "You need power!"

 

SUMMARY & WRAPPING UP

 

Okay that’s it from me.

 

As you can see, lots going on and lots coming up in the future here at Eastside Performance.

 

As always, thanks for your support and we hope to see you at the gym soon!

 

Send me a message if you want to upgrade your performance or give us a call (024) 3661489 now.

 

All the best,

 

Patric Verhoeven

 

 

Did what you just read make your day? Ruin it? Either way, you should

follow us & share it with your friends and/or contact us.

IF YOU WANT TO LOOK LIKE AN ATHLETE, YOU'VE GOT TO

TRAIN LIKE AN ATHLETE

 

Sterker worden, sneller worden, spiermassa opbouwen, het stimuleren van nieuwe spiergroei,

het vergroten van mobiliteit, een hoge vetverbranding creëren en de eigenschappen van een

atleet ontwikkelen is de wens van vele gym bezoekers! Het combineren van 'show and go'

met functionele kracht is het succes waar men naar streeft ... // Lees meer

 

#Athlete #Strength #Training #Muscle #Fatburn #Energy

DE ZES FUNDAMENTEN VAN STRENGTH & CONDITIONING

 

Kracht ontwikkelen en sterker worden is voor iedereen de eerste en belangrijkste vereiste,

ongeacht de doelstelling. Een sterk lichaam voorkomt vele (chronische) klachten en/of

blessures en een sterk lichaam heeft veel meer potentie om power (kracht x snelheid) te

leveren. Krachttraining is onmisbaar, maar op weg naar een groots resultaat en het behalen

van persoonlijke doelstellingen moet je ook aandacht besteden aan explosiviteit en snelheid

(power), flexibiliteit, core strength, conditioning en het herstel ... // Lees meer

 

#Krachttraining #Explosiviteit #Snelheid #Flexibiliteit #Core #Strength #Stability #Conditioning #Recovery

BLOG. GREAT QUALITY INFO

QUICK LINKS

Home / Blog / De zes fundamenten van training: Kracht » Explosiviteit » Flexibiliteit » Core » Conditioning » Herstel    

 

EXPLOSIVITEIT

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

WHAT TO READ NEXT:

Het belang van een persoonlijk trainingsschema is onomstreden maar toch lopen er elke dag vele krachtsporters de sport-

school binnen zonder een van te voren opgesteld programma. Daardoor zie je deze sporters wekelijks dezelfde trainingen

en oefeningen doen. Week in, week uit, zonder noemenswaardig resultaat als beloning maar toch wil niemand tijd/geld

verspillen en niemand wil trainen om géén resultaat te behalen, dus is het de hoogste tijd voor verandering. Het is tijd

voor een persoonlijk trainingsschema zonder kans op vervelende blessures ... // Lees meer

 

#Personal #Programma #Trainingsschema #Resultaat #More #Energy #Power #Great #Info