© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

 

FLEXIBILITEIT & MOBILITEIT

 

"Bij het trainen van een lichaam moet je altijd starten bij de basis

om functioneel te kunnen bewegen."

 

Als de basis niet goed is kun je vele oefeningen niet goed uitvoeren en hierdoor gaat het lichaam

compenseren. Deze compensatie zorgt op de langere termijn voor klachten en zelfs voor flinke

(chronische) blessures.

 

De basis van functioneel bewegen bestaat uit mobiliteit van gewrichten, flexibiliteit van spieren en

lichamelijke stabiliteit. Elke oefening met een goede techniek uitvoeren met daarbij de aandacht en

concentratie voor de intensiteit.

 

Helaas zijn heel veel sporters 'te strak' en/of 'te stijf' om überhaupt in de juiste positie te komen voor

een bepaalde oefening. Denk hierbij aan oefeningen als de squat, deadlift en kettlebell swing's. Dit lijken

ook altijd hele makkelijke oefeningen maar voor een sporter met een beperkte bewegingsvrijheid zijn deze

bewegingen simpelweg niet te doen. De beperkingen die hiervoor zorgen moeten eerst worden verholpen.

 

STERK = KRACHT + FLEXIBILITEIT + STABILITEIT + MOBILITEIT

 

De sterkste atleten ter wereld beschikken over een zeer uitstekende flexibiliteit, mobiliteit en stabiliteit

maar deze krijgen ze echt niet cadeau! Het is niet vanzelfsprekend om over deze kwaliteiten te beschikken,

ook niet voor topsporters, maar het is niet onmogelijk. En het is zeker niet alleen belangrijk voor deze (top)

sporters om over een goede flexibiliteit, mobiliteit en stabiliteit te beschikken.

 

Het is voor praktisch iedereen van groot belang om over deze kwaliteiten te beschikken!

 

Waarom toch zo weinig aandacht voor dit onderdeel?

 

De meeste krachtsporters concentreren zich vooral op kracht, kracht en nog eens kracht.

 

Dat is uiteraard een heel belangrijk onderdeel op weg naar een sterk lichaam maar er zijn nog meer

onmisbare onderdelen.

 

Flexibiliteit, mobiliteit en stabiliteit is samen met kracht, het uithoudingsvermogen, snelheid en coördinatie,

een belangrijk onderdeel van de fysieke fitheid. Bij een beperking van de flexibiliteit kun je niet goed bewegen

en daardoor zal in principe alles verkeerd gaan met als gevolg uiteraard vervelende klachten en (chronische)

blessures. De flexibiliteit en mobiliteit worden helaas wel vaak ondergewaardeerd.

 

KWALITEIT VAN BEWEGEN

 

De mate waarin het lichaam kan beschikken over voldoende flexibiliteit en mobiliteit beschouw ik als de

kwaliteit van bewegen. Bij deze vorm van trainen gebruik je geen extra gewichten en deze vorm van trainen

is een gericht op het herstellen en/of vergroten van de flexibiliteit en mobiliteit van het lichaam. Hierdoor

kun je beter bewegen, presteren en tevens word de kans op een blessure veel kleiner tot zelfs nihil.

 

Zoals gezegd heb je als (kracht)sporter absoluut niet de flexibiliteit van een turnster nodig om voor meer

explosiviteit, kracht en snelheid te trainen maar je moet wel je gewrichten in een (meer dan) normale

bewegingsuitslag (range of motion) kunnen bewegen om te zorgen voor genoeg stabiliteit, controle

en efficiency van het lichaam.

 

Wanneer de gewrichten van je lichaam beschikken over een goede en grote range of motion dan worden

je prestaties beter.

 

WAT IS DE RANGE OF MOTION

 

Range of motion (ROM) is de bewegingshoeveelheid die mogelijk is ter hoogte van een gewricht. Deze is

individueel verschillend en wordt beïnvloed door factoren zoals leeftijd, geslacht, het al dan niet actief of

passief bewegen, maar door te éénzijdige of verkeerde training zal de range of motion steeds beperkter

worden. Naast het verkeerd trainen zijn de oefeningen op machines hier grotendeels schuldig aan. Door

het vergroten en verbeteren van de range of motion (flexibiliteit) kun je beter presteren en het lichaam

wordt sterker en tevens word de kans op een blessure veel kleiner.

 

Je hebt niet de flexibiliteit van een turner nodig om voor meer explosiviteit, kracht en snelheid te trainen

maar je moet wel de gewrichten in een normale bewegingsuitslag (range of motion) kunnen bewegen om te

zorgen voor genoeg stabiliteit, controle en efficiency van 't lichaam. Wanneer de gewrichten van je lichaam

beschikken over een goede en grote range of motion dan worden je prestaties beter. De meeste sporters

hebben een te beperkte range of motion waardoor veel klachten/blessures ontstaan. En de meest voor-

komende klacht cq. blessure is de bolle houding met de typische naar voren gedraaide schouders waardoor

vele rugklachten ontstaan.

 

WAAROM IS DE RANGE OF MOTION ZO BELANGRIJK?

 

Sporters voeren ontelbare uren mechanische, repetitieve bewegingen uit in vaste en beperkte bewegings-

hoeveelheid. Na verloop van tijd leidt deze herhaling tot een structurele en functionele onevenwichtigheid

in de kinetische keten (ons lichaam). Range of motion voor gewrichten en spieren komen voor als een

continuüm. Als we voornamelijk slechts een deel van dat continuüm trainen, zullen die spieren en

gewrichten kwetsbaarder zijn voor blessures aan de rand van dit bereik.

 

Dit komt omdat de kracht die gegenereerd wordt geconcentreerd wordt op de weefsels en de vezels die in

dat beperkte bereik functioneren. Goede voorbeelden hiervan zijn fietsen en rennen. Bij beide voorbeelden

gaat het om een vaste (niet dynamische) en beperkte bewegingshoeveelheid gekenmerkt door de vaak

duizenden herhalingen. Na verloop van tijd worden dezelfde vezels en motor units keer op keer gebruikt,

terwijl anderen worden verwaarloosd en bijna altijd leiden tot een blessure.

 

Door middel van kracht- en stabilisatietraining kan deze blessure voorkomen worden.

 

Om sterk en gezond te blijven, moeten we kracht ontwikkelen in de totale range of motion voor weefsels

en gewrichten. Een sterk lichaam is een lichaam dat goede relatieve ranges of motion heeft voor de spieren,

zachte weefsels, en de gewrichten.

 

SUMMARY & WRAPPING UP

 

Okay that’s it from me.

 

As you can see, lots going on and lots coming up in the future here at Eastside Performance.

 

As always, thanks for your support and we hope to see you at the gym soon!

 

Send me a message if you want to upgrade your performance or give us a call (024) 3661489 now.

 

All the best,

 

Patric Verhoeven

 

 

Did what you just read make your day? Ruin it? Either way, you should

follow us & share it with your friends and/or contact us.

QUICK LINKS

Home / Blog / De zes fundamenten van training: Kracht » Explosiviteit » Flexibiliteit » Core » Conditioning » Herstel    

 

FLEXIBILITEIT & MOBILITEIT

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

BLOG. GREAT QUALITY INFO

Het belang van een persoonlijk trainingsschema is onomstreden maar toch lopen er elke dag vele krachtsporters de sport-

school binnen zonder een van te voren opgesteld programma. Daardoor zie je deze sporters wekelijks dezelfde trainingen

en oefeningen doen. Week in, week uit, zonder noemenswaardig resultaat als beloning maar toch wil niemand tijd/geld

verspillen en niemand wil trainen om géén resultaat te behalen, dus is het de hoogste tijd voor verandering. Het is tijd

voor een persoonlijk trainingsschema zonder kans op vervelende blessures ... // Lees meer

 

#Personal #Programma #Trainingsschema #Resultaat #More #Energy #Power #Great #Info

IF YOU WANT TO LOOK LIKE AN ATHLETE, YOU'VE GOT TO

TRAIN LIKE AN ATHLETE

 

Sterker worden, sneller worden, spiermassa opbouwen, het stimuleren van nieuwe spiergroei,

het vergroten van mobiliteit, een hoge vetverbranding creëren en de eigenschappen van een

atleet ontwikkelen is de wens van vele gym bezoekers! Het combineren van 'show and go'

met functionele kracht is het succes waar men naar streeft ... // Lees meer

 

#Athlete #Strength #Training #Muscle #Fatburn #Energy

DE ZES FUNDAMENTEN VAN STRENGTH & CONDITIONING

 

Kracht ontwikkelen en sterker worden is voor iedereen de eerste en belangrijkste vereiste,

ongeacht de doelstelling. Een sterk lichaam voorkomt vele (chronische) klachten en/of

blessures en een sterk lichaam heeft veel meer potentie om power (kracht x snelheid) te

leveren. Krachttraining is onmisbaar, maar op weg naar een groots resultaat en het behalen

van persoonlijke doelstellingen moet je ook aandacht besteden aan explosiviteit en snelheid

(power), flexibiliteit, core strength, conditioning en het herstel ... // Lees meer

 

#Krachttraining #Explosiviteit #Snelheid #Flexibiliteit #Core #Strength #Stability #Conditioning #Recovery

WHAT TO READ NEXT: