Home / Blog / Off season: next season starts now  

 

OFF SEASON: NEXT SEASON STARTS NOW

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Soccer Academy Nijmegen © All rights reserved ©

OFF SEASON. TRAIN

 

OFF SEASON SOCCER TRAINING,

FOR IN SEASON SUCCESS.

 

Tijdens het off season is het zeer belangrijk om te werken aan je fysieke gesteldheid voor betere prestaties in

het nieuwe seizoen en om blessures te voorkomen.

 

Deze periode is uitermate geschikt om te werken aan zowel de maximale kracht als de explosieve kracht en

daarbij kun je ook werken aan het verbeteren van jouw zwakke punten.

 

"Tijdens het off season zijn er geen reguliere wedstrijden en trainingen waar

rekening mee gehouden dient te worden en dat is een groot voordeel van deze

periode."

 

Als er tijdens de winter- en zomerstop geen wedstrijden zijn en de trainingen ook niet doorgaan, is het belangrijk

om door te trainen. Op die manier houd je je lichaam fit, word je beter en voorkom je blessures. Met name na de

zomerstop ontstaan veel blessures omdat je lichaam dan niet meer gewend is aan de belasting en vermoeidheid.

 

Onderzoek heeft aangetoond dat dit vooral gebeurd in de eerste helft van het seizoen en dan met name tegen

het einde van de wedstrijden.

 

Daaruit kan je concluderen dat sporters fitter worden naarmate het seizoen vordert, in plaats van fit aan het

seizoen te beginnen. Dit is natuurlijk niet de optimale manier om het seizoen goed te starten of de winterstop

uit te komen en uiteindelijk blessurevrij te beëindigen.

 

Het nieuwe seizoen begint op de laatste dag van het seizoen!

 

"While you are resting or messing around, your opponent is training!"

 

Hier zijn drie belangrijke factoren waar jij in het off season aandacht aan moet besteden als je een betere voetballer

wilt worden met een grote weerstand tegen blessures:

 

Goal #1: Verbeteren van de kwaliteit van bewegen

 

Goal #2: Vergroten van power

 

Goal #3: Verbeteren van conditioning

 

Als jij streeft naar een hoger niveau en je wilt jezelf verbeteren als voetballer dan moet je over een sterk en atletisch

lichaam kunnen beschikken. Besteed aandacht aan deze punten tijdens het off season.

 

GOAL #1 - VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN BEWEGEN

 

Of we het nu hebben over jonge talenten die net beginnen of over de pro's, praktisch elke sporter wordt beter door

aandacht te besteden aan de kwaliteit van bewegen. Basis bewegingen als de squat en hip hinge moet je als sporter

beheersen en dit kan prima in de gym en/of op het veld.

 

Het is wel belangrijk om op een gecontroleerde en rustige manier deze bewegingen aan te leren. Het effectief en

correct belasten van de heupspieren of hoe je de wervelkolom in een betere positie kunt manouvreren zodat je de

gewrichten niet alleen sterk en gezond houd maar ook om tot betere prestaties te kunnen komen.

 

Van daaruit kunnen we verder gaan met de meer 'agressieve' vormen van atletische bewegingen als sprinten,

springen en keren. De ballistische training en de plyometrische oefeningen moeten hier ook aan bod komen.

 

Als je niet kan beschikken over deze fundamentele basisbewegingen of als je deze niet correct kunt uitvoeren in

een rustige en gecontroleerde omgeving als de gym, hoe kun je dan deze wel uitvoeren tijdens hectische en

chaotische situaties als tijdens een voetbalwedstrijd en/of training?

 

Of als we het nog een stap verder nemen:

 

Hoe denk je dit vol te kunnen houden als je vermoeid bent van het rennen in de 80e of 90e minuut?

 

Voor een gespecialiseerde coach is het niet heel moeilijk om dit aan een atleet te leren en uit te leggen maar

het is wel een stap die vaak niet genomen wordt. Neem de tijd die nodig is om een goede kwaliteit van bewegen

aan te leren en je wordt daar de komende jaren rijkelijk voor beloond!

 

GOAL #2 - VERGROTEN VAN POWER (KRACHT X EXPLOSIVITEIT)

 

Voetballers horen naast het veld ook thuis in de gym, maar toch is dit nog niet de praktijk.

 

Het kan zijn dat je geen goede ervaringen in het verleden hebt gehad met een trainer en/of sportschool of dat

je niet ‘te groot en te zwaar’ wilt worden, dat begrijp ik, maar toch mag je de gym niet negeren. De kans op

blessures is enorm groot als je niet aan sportspecifieke krachttraining doet en helemaal als je niet eens

het off season benut voor deze vorm van trainen.

 

Maar bekijk dit niet alleen vanuit het standpunt om geen blessures op te lopen, aan de andere kant is er

immers het streven om beter te worden op het veld en dat is waar je met name naar streeft!

 

Is het jouw doelstelling om sneller, sterker en explosiever te worden dan kan de krachttraining hier een grote

bijdrage aan leveren en een zeer groot verschil maken. Sterker worden heeft hierin een grote transfer en zorgt

er dus ook voor dat je sneller en explosiever wordt. De sleutel tot succes zijn de de correcte oefeningen en

elke herhaling van elke set met een perfecte techniek uitvoeren.

 

GOAL #3 - VERBETEREN VAN DE CONDITIONING

 

Tenslotte, het off season is de ideale periode om te werken aan jouw totale fysieke gesteldheid d.m.v. sport-

specifieke krachttraining om in de beste vorm mogelijk te komen. Het ouderwetse ‘systeem’ van jezelf melden

voor de voorbereiding na de zomerperiode is niet meer aan te raden.

 

Veel te vaak zie je juist een golf van blessures en klachten bij het begin van het voetbalseizoen, of zelfs al in

de voorbereiding, simpelweg omdat veel voetballers niet klaar zijn om te presteren op het gevraagde niveau.

In de plaats daarvan moet het off season bestaan uit trainingen met een systematische opbouw naar een

sterker lichaam zonder blessures.

 

Een van de grootste problemen die ik zie bij veel voetbaltrainers is dat de intensiteit veel te hoog is. Trainingen

staan in het teken van vermoeidheid in plaats van het ontwikkelen van een hoger niveau en daardoor doen deze

trainingen vaak meer kwaad dan goed.

 

Er word nog steeds veel aandacht besteed aan 'rondjes rennen' maar als je de wetenschap volgt dan weet je

dat de gemiddelde sprint tijdens voetbalwedstrijden 2-4 seconden duurt en deze word veelal gevolgd door een

‘rustige’ periode van 60-90 seconden.

 

Dus als de gemiddelde sprint 2-4 seconden duurt, waarom zouden we dan in godsnaam voetballers langer laten

rennen en/of testen afnemen die betrekking hebben op deze langere afstanden. Deze testmethoden zijn bovendien

ook niet sportspecifiek gericht op voetbal en je krijgt een verkeerd beeld over de fitheid van een speler.

 

SUMMARY

 

Is het jouw doelstelling om sneller, sterker en explosiever te worden dan kan de krachttraining hierin een zeer

groot verschil maken en het off season is uitermate geschikt om te werken aan deze doelstellingen.

 

Wil jij tijdens het off season investeren in jezelf, kies dan voor extra fysieke krachttraining.

 

Wij hebben voor deze periode een specifiek programma ontwikkeld met een systematische opbouw zodat jij

jezelf optimaal kan voorbereiden op het nieuwe seizoen.

 

Ben je benieuwd naar onze werkwijze?

 

Lees hier mijn artikel over fysieke krachttraining in het off season of stuur ons een mail om direct te starten

met jouw trainingen en ervaar de professionele begeleiding bij de Eastside Soccer Academy.

 

Hope to see you soon.

 

All the best,

 

Patric Verhoeven

OFF SEASON PROGRAMMA  |  € 29,95

Gebruik de zomerstop (Off Season) om te investeren in jezelf en kies voor extra fysieke krachttraining. Wij hebben voor deze

periode een specifiek programma ontwikkeld met een systematische opbouw zodat jij jezelf optimaal kan voorbereiden op

het nieuwe seizoen. Om jezelf naar een hoger niveau te brengen is het ontzettend belangrijk dat je werkt aan de ontwikkeling

van meer snelheid, power, explosiviteit en kracht. De fysieke krachttraining is hierbij een onmisbaar element, ook ter

blessurepreventie.  

 

Het is tijd om indruk te maken en te vechten voor je plek, want als jij dat niet

doet, doet iemand anders het wel! 

 

Bereid je voor en train op het hoogste niveau om te veranderen van een goede speler in een briljante speler. Word sneller,

sterker, explosiever en wendbaarder door sportspecifieke krachttraining tijdens het off season. Geef blessures geen kans

en verschijn helemaal fit op de eerste trainingsdag van jouw club ... // Lees meer

 

#Offseason #Strength #Power #Sportspecifiek #Trainingsschema #Personal #Custom #Training #Power #Strong #Awesome

Sterke buikspieren zijn nodig en het gaat hier

met name om de obliques en de transversus

abdominus. Niet om de rechte buikspieren. Je

kunt immers een mooie six-pack hebben maar

dat betekent niet dat je ook een sterke core

hebt. In de meeste gevallen is dit zelfs helemaal

niet eens het geval ... // Lees meer

 

#Strong #Power #Core #Strength #Stability #Romp

#Power #Fatloss #Information #Athleticism

De hamstringblessure is één van de meest voor-

komende blessures bij voetballers. Jaarlijks

staat er zo’n tachtigduizend keer een speler aan

de kant omdat zijn of haar hamstring niet mee-

werkt. Waar komen al die hamstringblessures

vandaan? Zijn deze te voorkomen? Hoe kom je

van de hamstringklachten af ... // Lees meer

 

#Hamstring #Nordic #Curl #Strength #Energy #Power

#Injury #Prevention #Athleticism #Abs