BETTER. STRONGER. FASTER. IT'S A CHOICE!

 

"Als sporter kun je enorm veel voordeel behalen door middel van

sportspecifieke krachttraining."

 

Vele sporters beseffen nu ook steeds meer dat krachttraining en sportspecifieke programma’s voor meer

kracht, explosiviteit, snelheid en wendbaarheid onmisbaar zijn om zichzelf beter voor te bereiden op de

keiharde concurrentie tijdens het sportseizoen.

 

Sterker worden, een toename van power (kracht x snelheid), het ontwikkelen van explosiviteit en snelheid,

meer stabiliteit en mobiliteit, een verbetering van het kracht-uithoudingsvermogen, een betere coördinatie

en balans, blessure preventie en een sneller herstel zijn mogelijk door sportspecifieke trainingen te volgen.

 

Een belangrijke voorwaarde is wel dat de sportspecifieke training nooit de sport negatief mag beïnvloeden.

 

De sportspecifieke trainingen zijn altijd bedoeld ter ondersteuning.

 

De sportspecifieke training is middels een innovatieve methode om atletisch vermogen op te bouwen

met een sterke focus op de individuele doelen van de sporter.

 

VANUIT HET EPTS SYSTEEM KOMEN DE VOLGENDE ZAKEN AAN BOD

 

#1 - Het vergroten van (maximale) kracht en de power output (kracht x snelheid)

 

#2 - Het vergroten van de snelheid en explosiviteit

 

#3 - Het efficiënter leren bewegen (biomechanica)

 

DE SECUNDAIRE PUNTEN

 

Er is aandacht voor de lineaire en laterale snelheidsontwikkeling inclusief de voetsnelheid en de agility.

Wij besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van explosiviteit en power. Deze oefeningen zijn onderdeel

van functionele krachttraining met aandacht voor het opbouwen van sportspecifieke uithoudingsvermogen.

 

De flexibiliteit en mobiliteit verbeteren we door self myofascial release technieken en door het toepassen

van verschillende manieren van stretching voor de overactieve spiergroepen. Daarbij is er zeker de nodige

aandacht voor de mobiliteit van gewrichten en de activatie van onderactieve spiergroepen. Om blessures

te voorkomen identificeren wij de asymmetrieën in het lichaam zodat we deze ook kunnen wegwerken.

 

De belangrijkste doelstelling van een volledige conditionering, inclusief de fysieke, technische, tactische

en psychologische aspecten van training, is het verbeteren van het vermogen van de sporter om groots

te presteren. Sportspecifieke krachttraining is daarbij een zeer belangrijk en onmisbaar onderdeel.

 

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

#PROJECT. SPORT

Home / Project SPORT: Sportspecifieke krachttraining      

 

SPORTSPECIFIEKE KRACHTTRAINING

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

SPORTSPECIFIEKE KRACHTTRAINING IS ONMISBAAR

 

Kracht is voor de meeste sporten een onmisbare factor, met name bij kracht- en snelheid gerelateerde

sporten is het een prestatie bepalende factor.

 

Kracht is nodig om snelheid te maken en om snelheid te kunnen houden, maar het is slechts één van de vijf

grondmotorische eigenschappen die een sporter moet bezitten om optimaal te kunnen presteren.

 

Als één van deze prestatiebepalende eigenschappen onvoldoende ontwikkeld is, blijven de prestaties achter.

 

Het is dus belangrijk om niet alleen kracht te ontwikkelen, maar ook de spieren te 'leren' die kracht op het

juiste moment te kunnen omzetten in snelheid.

 

DE PRESTATIES IN DE SPORT ZIJN FENOMENAAL VERBETERD

 

Bijvoorbeeld, twintig jaar geleden woog de gemiddelde American Football lineman 110 kilo en deed hij 5,2 sec

over 40 meter. Het werd aangenomen dat de genetische limiet voor een speler bijna bereikt was. Nu doen

running backs die wegen wat running backs vroeger wogen 4,4 seconden over 40 meter!

 

Krachttraining heeft de meest positieve bijdrage geleverd aan dit type verbetering.

 

Tegenwoordig beïnvloedt krachttraining iedere sporter in het land, ongeacht de sport, man of vrouw. Sporters

beseffen nu steeds meer dat krachttraining en sportspecifieke programma’s voor meer kracht, explosiviteit, snelheid en wendbaarheid onmisbaar is om zichzelf beter voor te bereiden op de keiharde concurrentie

tijdens het sportseizoen.

 

KRACHT X SNELHEID = VERMOGEN

 

Niet lang geleden dachten de meeste coaches nog dat krachttraining zou leiden tot te gespierde sporters,

wat nadelig zou zijn voor een goede techniek. Maar het is nu ondertussen wel bewezen dat sportprestaties

direct of indirect afhangen van de kwaliteiten van spierkracht.

 

We moeten bedenken dat kracht de fundering is voor letterlijk alle andere sport kwaliteiten.

 

Bijvoorbeeld, als je geen goede relatieve lichaamskracht hebt (kracht in relatie tot je lichaamsgewicht), zul

je nooit snel kunnen rennen. Dit komt door het feit dat alle aspecten van een goede ren techniek veel spier-

kracht vereisen.

 

Met andere woorden, als je niet goed je knieën kunt heffen, je geen goede houding hebt bij het zwaaien van

de armen en geen goede afzet hebt, kun je niet snel zijn! En dit is slechts een enkel voorbeeld.

 

Veel universitaire studies hebben eveneens een hoge correlatie gevonden van springvermogen en behendig-

heid in relatie tot de relatieve lichaamskracht. Dit betekent dat een sporter die sterk is voor zijn lichaams-

gewicht het vermogen heeft om hoger te springen en sneller te bewegen, in vergelijking met hun zwakkere

tegenhanger.

 

De belangrijkste doelstelling van een volledige conditionering, inclusief de fysieke, technische, tactische

en psychologische aspecten van training, is het verbeteren van het vermogen van de sporter om groots

te presteren. Krachttraining is daarbij een zeer belangrijk en onmisbaar onderdeel.

 

De primaire functie van de meer dan 600 spieren van ons lichaam is om samen te trekken (korter te worden

in lengte) om lichaamsdelen te bewegen. En onthoud dat alleen de spieren kunnen aanzetten tot beweging.

 

Hoe sterker de spieren en hoe krachtiger het samentrekken, hoe sneller de sporter zal rennen, hoe hoger hij

zal springen, hoe verder hij zal gooien, trappen, en hoe harder hij zal slaan. Zo simpel is het eigenlijk!

 

BLESSURE PREVENTIE

 

Een additionele bonus van sportspecifieke krachttraining is het voorkomen van blessures.

 

Sporters die aan krachttraining doen, hebben de neiging veel minder blessures te hebben. Dit komt doordat

krachttraining de spierhechtingen versterkt en de dichtheid van de botten in de buurt van de oorsprong van

de spier vergroot. En als een blessure zich voordoet bij een sporter die goede krachttraining heeft gedaan,

zal het waarschijnlijk niet ernstig zijn en heeft het de neiging om sneller te genezen.

 

Een effectief sportspecifiek programma kan het laatste puzzelstukje zijn van jouw succes!

 

PROGRAMMA

 

Wij maken gebruik van een proces bestaande uit drie stappen om betere sporters te ontwikkelen.

 

1. Wij beoordelen en testen het lichaam in een sportspecifieke omgeving. Het is ons doel om uit te

zoeken hoe jij beweegt om zo, in combinatie met jouw sterke en zwakke punten, een op maat gemaakt programma te creëren.

 

2. Wij ontwikkelen een individueel programma dat specifiek is ontworpen voor de sporter. De behoeften van

sporters hangen uiteraard sterk af van de sport die beoefend wordt en daarin de persoonlijke doelstellingen.

We zullen een programma creëren dat hun doelen als sporter bevat en deze combineert met de specifieke onderdelen die nodig zijn om hun sportprestaties naar een hoger niveau te tillen.

 

3. Wij hebben de gym en de coaching! Het beste programma op papier is niets waard zonder goede coaching.

Met een oog voor detail voor iedere beweging zorgen wij ervoor dat jij alles met een goede techniek uitvoert.

 

READY TO GET STARTED?

 

Sportspecifieke krachttraining vereist begeleiding van specialisten. Willekeurig een sportschool binnen

lopen en een aantal oefeningen doen is niet de weg naar succes!

 

Tijden zijn veranderd en we weten nu te veel over kwaliteit van bewegen en hoe we atleten kunnen bouwen

om iemand op de eerste dag meteen in het diepe te gooien. In plaats daarvan nemen we de tijd om ervoor

te zorgen dat onze atleten eerst goed bewegen.

 

Daarom is het zo speciaal wat we hier bij Eastside Performance doen. Het is géén 'one-size-fits-all'

benadering van de training en het zal waarschijnlijk ook geen trending topic worden. Maar wat we hier

doen is uniek omdat we de sterke en zwakke punten van de sporter bepalen en vervolgens maken wij

een op maat gemaakt programma om het beste uit de sporter naar boven te halen.

 

Wil jij werken aan jouw persoonlijke doelstellingen en ben je benieuwd naar onze werkwijze? Lees hier

mijn artikel over het ontwikkelen van de perfecte atleet of stuur ons een mail om direct te starten met

jouw 3-day try out period bij Eastside Performance Nijmegen. Kies voor een persoonlijk programma om

de sportspecifieke krachttraining in jouw eigen gym te doen.

DIENSTEN & TARIEVEN »      CONTACT »        

Kies voor een sportspecifiek trainingsschema op maat om jouw prestaties naar een hoger niveau te brengen! Besteed niet

alleen aandacht aan jouw sport, maar train om beter te worden. Zorg voor het verbeteren van jouw skills door extra fysieke

trainingen en geef blessures geen kans. Belangrijke punten van het programma zijn: het vergroten van (maximale) kracht,

snelheid en explosiviteit, efficiënter leren bewegen, preventie van blessures, het ontwikkelen van lineaire en laterale snel-

heidsontwikkeling, voetsnelheid en agility, ontwikkeling van power (kracht x explosiviteit) door functionele krachttraining

en het opbouwen van het sportspecifieke uithoudingsvermogen ... // Lees meer

 

#Sportspecifiek #Trainingsschema #Personal #Custom #Training #Power #Strong #Awesome

#Power #Speed #Strength #Core

 

Het verbeteren van jouw skills door extra fysieke trainingen en geef blessures geen kans.

PERSOONLIJK PROGRAMMA