Home / Blog / Wat is sportspecifieke krachttraining

 

OVER SPORTSPECIFIEKE KRACHTRAINING

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Soccer Academy Nijmegen © All rights reserved ©

BLOG. GREAT QUALITY INFO

 

DE 'ECHTE' BETEKENIS VAN

SPORTSPECIFIEKE KRACHTTRAINING

 

Ik heb het geluk gehad dat ik de afgelopen 10 jaar in de wereld van zowel strength & conditioning als de wereld

van op vaardigheid gebaseerde prestatieverbetering mocht werken.

 

Ik ben een gecertificeerde kracht en conditionering specialist die sporters helpt sterker te worden, maar ik werk

ook als trainer die technische vaardigheden bij spelers aanleert.

 

Het kennen van beide werelden maakt me zeer bewust van het onderscheid tussen krachtwerk en vaardigheidswerk,

maar er heerst jammer genoeg nog steeds veel verwarring. Ik krijg vooral van ouders en voetbaltrainers vragen als:

 

       'Dus je doet sportspecifieke training voor voetballers?'

 

       'Kun je kleine Peter helpen om krachtiger in te gooien met wat medicijnbal werk?'

 

       'Kun je blessurepreventie voor de kruisbanden geven?'

 

       'Hoe kunnen spelers sneller worden?'

 

       'Welke oefening voorkomt een hamstringblessure?'

 

       'Worden voetballers niet langzaam van krachttraining?'

 

Ik wil zeer graag de rol spelen van de begripvolle trainer want de term 'krachttraining' heeft niet voor iedereen

dezelfde betekenis. Veel mensen associëren krachttraining met bodybuilding en/of gewichtheffen. Of ze denken

dat krachttraining alleen voor topsporters interessant is, maar het is waarschijnlijk anders dan veel mensen

denken. Dus hierbij deel ik wat kennis over het onderwerp sportspecifieke krachttraining.

 

WAT IS SPORTSPECIFIEK?

 

Sportspecifieke training moet zorgen voor prestatieverbetering in het voetbal en moet gericht zijn op het voor-

komen van blessures. Sterker worden, sneller kunnen rennen, hoger kunnen springen en de weerstand verbeteren

zijn hier de belangrijke speerpunten.

 

Bij sportspecifieke krachttraining moet worden gedacht in termen van bewegen in plaats van het denken in spieren

en daarbij moeten we ook denken in termen van synchronisatie in plaats van isolatie.

 

In de context van sportspecifieke training moeten de trainingen ook met vrije gewichten worden uitgevoerd en niet

met machines. Er is voor een voetbalspeler ook geen tijd en plaats om cardio machines te gebruiken, deze werken

zelfs averechts!

 

Bij een loopband zal het niet de sporter zijn die hip extensie ontwikkeld, dit doet de mechanische band.

 

De activiteiten van de meeste 'reguliere' cardio machines vinden allemaal plaats in het sagittale vlak, terwijl het

voetbal zich afspeelt in het frontale en transversale vlak en met vele 'chaotische' en onverwachte bewegingen.

 

Roeien op de Concept II Row ergometer zorgt voor een hoge hartslag, maar voor een voetballer kan deze activiteit

zorgen voor veel irritatie bij de (onder)rug en heupen.  

 

"Het sleutelwoord bij sportspecifieke krachttraining is transfer en er moet

sprake zijn van een meerwaarde."

 

Je moet trainen met een concreet doel voor ogen. In het geval van krachttraining voor voetballers wil je dat spieren

zodanig worden getraind dat het de voetbalprestaties ten goede komt. ‘Sterker’ en ‘gespierder’ worden maakt je op

zich namelijk niet direct een betere voetballer. Zo kun je wel je quadriceps (bovenbeenspieren) trainen, maar je gaat

er niet harder van schieten en bij grote biceps heb je als voetballers eveneens niet direct baat.

 

Het is de kunst is om kracht (power) te ontwikkelen, die je kunt ‘omzetten’ naar acties tijdens wedstrijden.

 

HYPE & TRENDS

 

Tegenwoordig wordt sportspecifieke krachttraining ook veelal gebruikt als een soort van hype of trend.

 

Het aanbod is enorm groot, maar het lijkt wel of iedereen een eigen interpretatie heeft van wat deze training

is en/of zou moeten zijn. De ene trainer gaat sportspecifieke bewegingen nabootsen met gewichten en de andere

trainer gebruikt weer een soort onstabiele ondergrond of halve bal om alles van core training tot biceps curls te

doen, maar dit alles is geen sportspecifieke krachttraining, dit is slechts het gebrek aan kennis.

 

We hoeven niet tegen zware medicijn ballen te trappen om een krachtiger schot te produceren bij voetballers. Het

is ook niet nodig om met enkelgewichten of een weighted vest te gaan hardlopen. Net zoals we ook geen weerstands-

band aan een golfclub hoeven te binden om een explosievere swing te genereren. We hoeven geen honkbal aan een

katapult vast te maken om de werpsnelheid te verhogen en we hoeven geen spontaan ontvlambaar jetpack aan

atleten te bevestigen om ze sneller te laten sprinten. Sorry, als die laatste wat extreem was.

 

Simpel gezegd:

 

Hoe meer snufjes we toevoegen, hoe sneller verkeerde motorische patronen ontstaan en op vaardigheid gebaseerde mechanica verloedert. Daarnaast zal een atleet niet in staat zijn een op vaardigheid gebaseerde beweging uit te voeren

met het volledige bewegingsbereik.

 

Dit kan leiden tot verminderde prestaties in de vaardigheid, verzwakte neuromusculaire werking, minder power output

en een verhoogde kans op blessures. Ik snap het wel hoor: coole snufjes laten veel mensen “oeh” en “ahh” zeggen en

laten krachttrainers eruit zien als magische tovenaars die weten waar ze over praten, maar er zullen geen krachtige

atleten ontstaan die gaan uitblinken als vedette tijdens de wedstrijden! Think about that ...

 

Een aantal zaken om rekening mee te houden:

 

    - Het beoefenen van een sport met een verzwaard vest zorgt niet voor een uitstekende sprintmechanica.

 

    - Het trainen van 1 tegen 1 in voetbal met een weerstandsharnas laat spelers niet op maximale snelheid exploderen.

 

    - Sprints met een Batman-achtige Bane Mask op is gewoon stom.

 

Twee verschillende banen

 

De rol van de krachttrainer is om voetballers sterker en minder blessuregevoelig te maken door een goede training van

kracht, explosiviteit en energiesystemen. In de andere hoek helpt de vaardigheids- en teamcoach met het verbeteren

van de trap, het aanleren van een goede tackle etc.

 

Het is niet de taak van de krachttrainer om acties van het veld de gym in te brengen om deze acties te imiteren. Het

is niet de bedoeling om bewegingen uit het voetbal te gaan nabootsen met extra gewicht en dit behoort zeker niet tot

sportspecifieke krachttraining. Een heel bekend voorbeeld is het hardlopen met enkelgewichten, maar dit zal zeker niet

bijdragen tot een sterker lichaam en betere prestaties.

 

Als je een beweging uit het voetbal met extra gewicht gaat belasten en nabootsen dan ga je de 'echte' beweging

die je tijdens de sport moet uitvoeren juist slechter maken en minder efficiënt. Daarnaast zorg je voor een over-

belasting want je doet deze beweging nu zowel in de sport als tijdens de extra krachttrainingen.  

 

DE TRANSFER:

OVERDRACHT VAN KRACHTTRAINING NAAR SPORT

 

Specialisten op het gebied van sportspecifieke krachttraining zullen dus zeker geen vaardigheden uit het voetbal

nabootsen in het krachthonk. In plaats daarvan worden bewegingspatronen getraind die een vaardigheid op het veld

kunnen verbeteren.

 

Hieronder geef ik een voorbeeld m.b.t. de sportspecifieke krachttraining.

 

Vaardigheid:

 

    - Het schieten van een voetbal

 

Bewegingspatroon:

 

    - Heupextensie & flexie, core stabiliteit, enkel- en heup stabiliteit, plantaire flexie, overdracht van kracht door de romp.

 

Bewegingsvlakken:

 

    - Frontaal (neerzetten van de voeten en heup stabiliteit), sagittaal (trappen van het been), transversaal (overdracht van

      kracht door de core en heupen voor een nauwkeurig schot).

 

Sportspecifieke oefeningen in het krachthonk:

 

    - Deadlifts, hip thrusts, single leg hip bridges, plank progressies, psoas activatie, laterale step ups, medicine ball

      rotational slam, single leg bridge variaties, om er maar een paar te noemen.

 

SPECIALISTEN ZIJN NODIG!

 

Sportspecifieke krachttraining is het terrein van specialisten en niet van de trendhoppers.

 

Ervaring met het begeleiden van sporters is een must, theoretische kennis is nodig maar deze moet je ook in

de praktijk kunnen toepassen. Voor sporters zijn er de bewezen protocollen om te werken aan persoonlijke doel-

stellingen en het ontwikkelen van vermoeidheid is niet de doelstelling.

 

De reguliere sportschool die voorzien is van de laatste high-tech machines is er niet voor de sporters. De gym binnen-

lopen en het uitvoeren van een squat is geen sportspecifieke krachttraining. Zo hoog mogelijk springen op een houten

box verhoogd met extra rubberen tegels is niet de bedoeling en ook de deelname aan een groepsles/Crossfit-achtig

circuit is geen sportspecifieke training.

 

SUMMERY

 

Willekeurig een aantal spieren trainen in de sportschool is iets compleet anders dan het volgen van sportspecifieke

krachttraining middels een persoonlijke periodisering gericht op het verbeteren van jouw prestaties! Ondoordacht

met krachttraining aan de slag gaan kan averechts werken, met blessures als uiterste consequentie.

 

Kortom, voetballers horen thuis in de gym maar je moet wel functioneel trainen en niet als een bodybuilder. De mooie

glimmende high-tech machines zijn niet nodig en een persoonlijke periodisering is zeer belangrijk: het werken vanuit

persoonlijke trainingsschema's met een duidelijke opbouw is onmisbaar voor een sporter.

 

Is het jouw doelstelling om sneller, sterker en explosiever te worden dan kan de krachttraining hierin een zeer groot

verschil maken en de Eastside Soccer Academy bied professionele begeleiding om te werken aan deze doelstellingen.

 

Vanuit onze visie werken wij met een dynamische trainingsmethode gericht op het vergroten van de maximale kracht,

explosiviteit en snelheid maar je bent slechts zo sterk als jouw zwakste schakel dus daarbij besteden wij ook veel

aandacht aan het verhelpen en voorkomen van blessures.

 

Ben je benieuwd naar onze werkwijze? Lees hier mijn artikel over het ontwikkelen van de perfecte atleet of stuur

ons een mail om direct te starten met jouw 3-day try out period.  

 

Hope to see you soon,

 

All the best.

 

Patric Verhoeven

Sterker worden, een grote toename van power

(kracht x snelheid), het ontwikkelen van

explosiviteit en snelheid, meer stabiliteit en

mobiliteit, een verbetering van het kracht-

uithoudingsvermogen, een betere coördinatie

en balans, blessure preventie en een sneller

herstel zijn het directe gevolg van de extra

sportspecifieke training ... // Lees meer

 

#Strong #Power #Sportspecific #Strength #Energy

#Power #Fatloss #Information #Athleticism

Door plyometrische training vergroot je het vermogen om meer kracht en explosiviteit te kunnen leveren. Plyometrische training behoort daardoor tot een van de grootste innovaties van de laatste 25 jaar ... // Lees meer

 

#Plyometric #Jump #Fast #Strength #Energy #Power

#Fatloss #Information #Athleticism #Abs