Home / Blog / Blessure preventie | (P)re-hab  

 

BLESSURE PREVENTIE | (P)RE-HAB

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Soccer Academy Nijmegen © All rights reserved ©

BLOG. GREAT QUALITY INFO

 

PRE-HAB: GEEF BLESSURES GEEN KANS

 

"Als sporter ben je op fysiek gebied altijd (zeer) kwetsbaar, dus een goede voorbereiding is enorm belangrijk om het risico op een chronische en/of

acute blessure zo minimaal mogelijk te houden."

 

Immers, niets is zo beangstigend voor een sporter als een blessure.

 

Weken of zelfs maanden uit de roulatie, je conditie en spieren die je lijdzaam moet zien aftakelen en je

doodvervelen op de bank. Niks aan!

 

Niemand wil in een een horizontale positie belanden met een verzwikking, scheuring of breuk.

 

Een blessure is nooit welkom en kan behoorlijk roet in het eten gooien bij het bereiken van jouw doelen

en dat wil je uiteraard niet!

 

De (ervaren) bankzitters weten het, er is niets zo erg als stil moeten zitten terwijl je zou willen sporten

en het bekijken van jouw teamgenoten vanaf de zijkant is niet prettig.

 

Daarom, voorkomen is beter dan genezen.

 

MAAR IK HEB NERGENS LAST VAN?!

 

Zolang sporters geen problemen hebben in de vorm van klachten en/of blessures hoor je ze nooit klagen ...

 

Daardoor zijn veel sporters wel te laat.  

 

"Er wordt helaas pas actie ondernomen als er sprake is van een blessure."

 

Pre-habilitatie is beter dan re-validatie en heel veel blessures zijn te voorkomen!

 

HET HOE-EN-WAT OMTRENT BLESSURES

 

Een blessure heeft vaak te maken met een (te) zwak lichaam en/of te zwakke spieren die op een gegeven

moment de belasting niet meer aankunnen. Dit kan bijvoorbeeld zorgen voor een spierscheuring. Door een

overbelasting van bepaalde spieren ben je al een tijdje bezig met het 'maken' van een blessure, alleen

dat merk je niet en daardoor heb je dan inderdaad nog nergens last van.

 

Maar op een gegeven moment kan het lichaam deze belasting niet meer aan en ontstaat de blessure. Dit

uit zich vaak bij een actie en/of een sprong waardoor een gedeeltelijk of complete spierscheuring ontstaat.

Daarnaast komt het ook heel vaak voor dat de blessure zich zal uiten bij een beweging en niet eens bij

lichamelijk contact met de tegenstander.

 

GEEF BLESSURES GEEN KANS

 

Geef blessures geen kans door je lichaam zo goed te trainen dat er voor jou geen weken bivakkeren op

de bank bijzit. Sterker worden en het vergoten van de power output maken het lichaam veel beter bestand

tegen de invloeden van buitenaf.

 

Oefeningen die de stabiliteit, mobiliteit en flexibiliteit vergroten, verkleinen de kans op een blessure en je

wordt sterker en sneller. Bij de meeste explosieve sporten zijn met name de gewrichten (enkel, knie, heup)

de meest kwestbare plekken en bij de spieren zijn de hamstrings een groot probleem maar door sport-

specifieke krachttraining kun je het risico van een blessure aanzienlijk verkleinen.

 

"Spierblessures (hamstrings) zijn gewoon niet nodig en kunnen voorkomen

worden maar daar moet je wel wat voor doen!"

 

Als je niks en/of te weinig doet dan is er altijd die mooie garantie op een blessure en dat zal altijd slechts

een kwestie van tijd zijn. Geef klachten/blessures geen kans en start met sportspecifieke krachttraining.

 

SUMMARY

 

Bij de Eastside Soccer Academy zijn wij gespecialiseerd in sportspecifieke krachttraining en in (p)re-hab:

wij kunnen jou helpen met het herstelproces en wij besteden veel aandacht om blessures in een later

stadium te voorkomen.

 

Door een persoonlijke screening van de bewegingspatronen kunnen wij jouw beperkingen herkennen en

actie ondernemen middels specifieke oefeningen. Stuur ons een mail voor een geheel vrijblijvende intro-

ductie training opgesteld naar jouw persoonlijke doelstellingen.

 

Voor het ontwikkelen van een sterk en krachtig lichaam is het aan te raden om een compleet sportspecifiek

programma te volgen, zowel tijdens het seizoen als in de zomerstop. Vanuit onze visie werken wij met een

dynamische trainingsmethode gericht op het vergroten van de (maximale) kracht, explosiviteit & snelheid.

 

Corrective stretching, iso-activation drills, de core strength & stability oefeningen mogen niet ontbreken

en er is aandacht voor de bio machanica (sprint techniek). De plyometrische oefeningen voor meer power

spelen een belangrijke rol en zeker in combinatie met de compound oefeningen is de contrast methode

onmisbaar. Maar ... je bent slechts zo sterk als jouw zwakste schakel dus daarbij besteden wij veel

aandacht aan het verhelpen en voorkomen van blessures. Spierblessures moeten verleden tijd zijn en

met name de gewrichten hebben aandacht nodig.

 

Kies voor een specialist op het gebied van sportspecifieke (kracht)training en niet voor de reguliere

low-budget sportschool die voorzien is van de laatste high-tech machines. Krachttraining moet jou

beschermen tegen klachten/blessures, niet veroorzaken!

 

Ben je benieuwd naar onze werkwijze? Lees hier mijn artikel over het ontwikkelen van de 'perfecte' atleet

of maak direct een afspraak voor een geheel vrijblijvende introductie training.

 

Hope to see you soon,

 

Patric Verhoeven

 

 

Gerelateerd: Sportspecifieke krachttraining | Get soccer strong & Upgrade your power

Gerelateerd: Ontwikkel ijzersterke hamstrings

Gerelateerd: Hamstringblessures moeten verleden tijd zijn

Gerelateerd: Doe de groin bridge om een liesblessure te voorkomen

Gerelateerd: Maak geen gebruik van de leg extension om de quadriceps sterker te maken

Gerelateerd: Rekken en strekken is een nutteloze gewoonte

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Kies voor een sportspecifiek trainingsschema op maat om jouw prestaties naar een hoger niveau te brengen! Besteed niet

alleen aandacht aan jouw sport, maar train om beter te worden. Zorg voor het verbeteren van jouw skills door extra fysieke

trainingen en geef blessures geen kans. Belangrijke punten van het programma zijn: het vergroten van (maximale) kracht,

snelheid en explosiviteit, efficiënter leren bewegen, preventie van blessures, het ontwikkelen van lineaire en laterale snel-

heidsontwikkeling, voetsnelheid en agility, ontwikkeling van power (kracht x explosiviteit) door functionele krachttraining

en het opbouwen van het sportspecifieke uithoudingsvermogen ... // Lees meer

 

#Sportspecifiek #Trainingsschema #Personal #Custom #Training #Power #Strong #Awesome

Sterke buikspieren zijn nodig en het gaat hier

met name om de obliques en de transversus

abdominus. Niet om de rechte buikspieren. Je

kunt immers een mooie six-pack hebben maar

dat betekent niet dat je ook een sterke core

hebt. In de meeste gevallen is dit zelfs helemaal

niet eens het geval ... // Lees meer

 

#Strong #Power #Core #Strength #Stability #Romp

#Power #Fatloss #Information #Athleticism

Power, kracht en snelheid zijn essentieel voor

het atletisch vermogen van een voetballer. Denk

hier aan explosief accelereren vanuit stilstand

naar een volle sprint waarbij je ook nog eens

ergens van richting moet veranderen. Sterke

spelers hebben ook een grotere weerstand,

waardoor zij minder snel last krijgen van

blessures en beter om kunnen gaan met

(zware) trainingen ... // Lees meer

 

#Power #Strength #Speed #Power

#Injury #Prevention #Athleticism #Abs