DE FOAM ROLLER IS ABSOLUUT ONMISBAAR

 

"De sporters die ik begeleid gebruiken altijd de foam roller."

 

Het is een onderdeel van self myofascial release techniek en wordt gebruikt door diverse sporters,

trainers en fysiotherapeuten van topniveau.

 

Ter warming up om de spieren te masseren, knopen en littekenweefsel te verwijderen, ter activatie van

bepaalde spieren, om beperkingen te verhelpen of als onderdeel van core strength & stability training.

 

"De foam roller is absoluut een essentiëel onderdeel van de training

en iedereen zou de foam roller moeten gebruiken!"

 

Gebruik van de foam roller zorgt voor een betere flexibiliteit en mobiliteit, een grotere bewegingsuitslag

(range of motion), een vermindering van littekenweefsel en verklevingen, een vermindering van de spier-

spanning en voor een betere kwaliteit van bewegen.

 

SPORTMASSAGE

 

De foam roller voelt aan als een sportmassage en de druk zorgt ervoor dat zenuwen en spieren kunnen

ontspannen. Het bloed gaat beter stromen en de spier kan meer zuurstof opnemen waardoor het lichaam

(de spieren) zich beter kan herstellen. Met andere woorden, de foam roller kan pijn verlichten, waardoor

de spieren beter aanvoelen.

 

Niks kan tippen aan een professionele sportmassage maar oefeningen met de foam roller staan hierbij

op de tweede plaats en is daardoor de beste manier die zal zorgen voor resultaat en herstel.

 

De foam roller wint aan populariteit maar is nog steeds relatief onbekend. Toch is het een onmisbare

schakel om een sterk en uitgebalanceerd lichaam te krijgen. Er ontstaat meer flexibiliteit in de spieren

en de doorbloeding wordt verbeterd. De spieren kunnen veel sneller herstellen en je kunt in de eerst-

volgende training en/of wedstrijd veel beter presteren.

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

BLOG. GREAT QUALITY INFO

Home / Blog / High density foam roller    

 

HIGH DENSITY FOAM ROLLER

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

Het gebruik van de foam roller lijkt kinderspel maar in

werkelijkheid is dit anders. Het gebruiken/toepassen

van de foam roller is in het begin best moeilijk, maar

wanneer je de technieken beheerst is de foam roller

een waardevol bezit. Deze workshop staat geheel in

het teken om de foam roller te 'leren' beheersen en

hoe je de foam roller kunt gebruiken. Hierdoor kun je

een optimaal voordeel behalen uit het gebruik van de

foam roller ... // Lees meer

 

#Foam roller #Workshop #Fit #Strength #Energy #Power

#Information #Recovery #Prehab

Bij de aankoop van een foam roller moet je letten op de

hardheid en daarnaast is de duurzaamheid van de foam

roller van groot belang. Momenteel is er een enorm groot

aanbod van diverse foam rollers maar de meesten zijn

te zacht en zullen snel vervormen en dan verminderd het

effect dat het op de spieren heeft. Een foam roller wordt

dan in principe onbruikbaar omdat er geen tot weinig druk

meer op de spieren komt. De high density foam rollers

zijn van zeer goede kwaliteit en de duurzaamheid is

perfect. Deze foam roller is dan ook van een speciaal

ontwikkeld samengeperst schuim en daardoor behoud

deze foam roller ook na veelvuldig gebruik zijn vorm en

hardheid. Bekijk hier het totale aanbod van onze high density foam rollers ... // Lees meer

 

#High #Density #Foam #Roller #Recovery #Shop

 

Tijdens het rollen creëer je met de foam roller (grote) druk op stijve spieren en knopen (triggerpoints),

waardoor deze verdwijnen. Het verwijderen van triggerpoints is een belangrijke taak van de foam roller

en dit is absoluut noodzakelijk omdat elke triggerpoint zorgt voor een verminderde mobiliteit.

 

Spieren worden door elke triggerpoint strakker en hierdoor ontstaat een disbalans in het lichaam en

omdat het lichaam werkt als één keten komen er op andere plekken in het lichaam ook problemen.

 

Hoe meer triggerpoints in de spier des te minder goed kan deze spier functioneren en daardoor

gaan andere spieren taken van elkaar overnemen.

 

"Dit zal leiden tot overbelasting en uiteindelijk een blessure."

 

Een triggerpoint is een samentrekking van een klein deel van een spier. Deze samentrekking is door een

ervaren therapeut te voelen als een knoop/verdikking in de spier. Deze knoop heeft ongeveer de grootte

van een erwt. Een triggerpoint is niet hetzelfde als spierkramp.

 

Je spreekt van kramp als een complete spier zich heftig samentrekt. Een triggerpoint is een samentrekking

van een klein deel van de spier en een spierkramp kan zich binnen enkele minuten weer ontspannen maar

triggerpoints ontspannen zich om fysiologische redenen niet zo snel.

 

DE FOAM ROLLER IN HET KORT

 

De foam roller is onderdeel van self myofascial release techniek en (nog) niet heel erg bekend in Nederland,

maar de foam roller is absoluut onmisbaar voor elke sporter. De foam roller wordt gebruikt door diverse

(top)sporters, ervaren trainers en fysiotherapeuten van topniveau.

 

Gebruik van de foam roller zorgt voor een betere flexibiliteit, mobiliteit, een groter bewegingsuitslag, een

vermindering van littekenweefsel en verklevingen, een vermindering van de spierspanning en voor een betere

kwaliteit van bewegen.

 

Gebruik van de foam roller zorgt ervoor dat je beter kan functioneren en daardoor wordt de kans op blessures

veel kleiner. Daarnaast is de foam roller onmisbaar bij core strength & stability training voor sterke romp-

spieren en lichaamshouding. Gebruik de foam roller in de warming up en dit zal helpen met het spier-

herstel waardoor de verlate spierpijn kan worden voorkomen.

 

ALS EEN ELASTIEK

 

Een spier kun je vergelijken met een elastiek en de triggerpoints kun je zien als een knoop in het elastiek

en elke triggerpoint laat het lichaam minder goed functioneren. Hoe meer 'knopen' in het elastiek (spier)

des te slechter wordt de flexibiliteit: wanneer een spier vele knopen bevat is de mobiliteit erg slecht en

veelal worden rekoefeningen gedaan maar dit is niet de oplossing. Deze knopen moet je verwijderen door

middel van een stevige massage en hier gebruiken we de foam roller voor.

 

Onze lichamen bevatten speciale lagen in de weefsels, fascia genoemd. Deze structuren verbinden alle

weke delen zoals spieren, pezen en banden in ons lichaam. De fascia zorgt voor een flexibel skelet: als

deze weefsels optimaal zijn zijn ze glad en flexibel zodat de spieren, zenuwen, bloedvaten en organen

goed kunnen functioneren.  

 

Stel een stuk plakband voor, de gladde kant is gezond weefsel de plakkerige kant zijn verklevingen. De

gladde kant glijdt gemakkelijk over de verschillende weefsels en de plakkerige kant voelt strak gespannen

tijdens bewegingen. Deze verklevingen, in bijvoorbeeld het spierweefsel zorgen ervoor dat een spier niet

goed kan functioneren. De spier gaat dan klachten geven zoals pijn en stijfheid. Een verkleving aan een

zenuw veroorzaakt tintelingen, pijn en een doof gevoel.

 

YOU FEEL BETTER, BEFORE AND AFTER THE TRAINING

 

De foam roller verwijdert triggerpoints (knopen en verklevingen) in de spieren en daardoor zal de

flexibiliteit/mobiliteit van het lichaam sterk verbeteren. Dit zorgt voor blessurepreventie, een betere

lichaamshouding en een verbetering van de prestaties. Daarnaast heeft de foam roller ook een positief

effect op de bloedvaten. Foam roller sessies maken de bloedvaten minder stijf en de concentratie no-

precursoren in het bloed worden hoger.

 

SUMMARY & WRAPPING UP

 

Okay that’s it from me.

 

As you can see, lots going on and lots coming up in the future here at Eastside Performance.

 

As always, thanks for your support and we hope to see you at the gym soon!

 

Send me a message if you want to upgrade your performance or give us a call (024) 3661489 now.

 

All the best,

 

Patric Verhoeven

 

 

Did what you just read make your day? Ruin it? Either way, you should

follow us & share it with your friends and/or contact us.

DE TRIGGERPOINTS VERWIJDEREN

Het belang van een persoonlijk trainingsschema is onomstreden maar toch lopen er elke dag vele krachtsporters de sport-

school binnen zonder een van te voren opgesteld programma. Daardoor zie je deze sporters wekelijks dezelfde trainingen

en oefeningen doen. Week in, week uit, zonder noemenswaardig resultaat als beloning maar toch wil niemand tijd/geld

verspillen en niemand wil trainen om géén resultaat te behalen, dus is het de hoogste tijd voor verandering. Het is tijd

voor een persoonlijk trainingsschema zonder kans op vervelende blessures ... // Lees meer

 

#Personal #Programma #Trainingsschema #Resultaat #More #Energy #Power #Great #Info