© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

#BLOG. GREAT QUALITY INFO

EXPLOSIVITEIT: YOU HAVE TO BE FAST TO BECOME STRONG

 

Oefeningen gericht op kracht, snelheid en explosiviteit zijn onmisbaar in een succesvol

programma en in vele gevallen zelfs de missing link! Maar, de meeste sporters hebben juist

een gebrek aan deze eigenschappen! Het lichaam is gemaakt voor snelheid en explosiviteit

en deze eigenschappen gaan verloren als je de spieren hierin niet blijft trainen. Om deze

reden zijn de oefeningen voor explosiviteit en snelheid zeer belangrijk ... // Lees meer

 

#Train heavy #Train smart #Slim #Resultaat #Muscle

KRACHTTRAINING: YOU CAN'T GO WRONG WITH STRONG

 

De basis van elke sporter en/of atleet moet bestaan uit oefeningen gericht op maximale kracht

omdat een (te) zwak lichaam alleen maar voor problemen zal zorgen. Door het vergroten van de

maximale kracht ontstaat een solide basis met een sterk lichaam en dit is voor praktisch alle

andere vormen van (kracht) training onmisbaar ... // Lees meer

 

#Kracht #Strength #Max #Effort #Fundamenten #Basis

CORE STRENGTH & STABILITY TRAINING

 

Core strength & stability training is populair geworden als een effectieve methode om de buik-

spieren te trainen maar het is veel meer dan dat. Naast de buikspieren omvat de 'core unit' in

principe alles van de nek tot aan de enkels, ieder onderdeel van het lichaam is nauw verbonden

met elkaar, zowel structureel als functioneel. Maar in het kader van (kracht)training kunnen we

beter spreken van de rompspieren die de 'core unit' vormen. De rompspieren bestaan uit de bil-

spieren, heupspieren, hamstrings, buikspieren en rugspieren ... // Lees meer

 

#Core #Strength #Stability #Training #Abs #Back #Hips #Hamstrings #Glutes

FLEXIBILITEIT & MOBILITEIT

 

Bij het trainen van het lichaam moet je altijd starten bij de basis om functioneel te kunnen

bewegen. Het is absoluut niet nodig om de flexibiliteit van een turnster te ontwikkelen maar

je moet wel je gewrichten in een (meer dan) normale bewegingsuitslag kunnen bewegen om

te zorgen voor genoeg stabiliteit, controle en efficiency van het lichaam ... // Lees meer

 

#Flexibiliteit #Stabiliteit #Mobiliteit #Fundamenten #Basis

RUST & HERSTEL: ONDERGEWAARDEERD EN ZEER BELANGRIJK

 

Het nemen van (voldoende) rust en het zorgen voor een goed herstel zijn hele belangrijke en

onmisbare factoren op weg naar resultaat en bij het voorkomen van (chronische) klachten en

blessures. Maar helaas wordt dit onderdeel zwaar onderschat, terwijl hier enorm veel winst te

behalen is. Niet alleen de spieren hebben rust nodig maar zeker ook de pezen, gewrichten en

het centrale zenuwstelsel hebben rust nodig om goed te kunnen herstellen van een training,

maar rust wil niet altijd zeggen dat je niks mag en/of moet doen ... // Lees meer

 

#Recovery #Sleep #Rest

CONDITIONING: EEN STERK UITHOUDINGSVERMOGEN

 

Het anaerobe uithoudingsvermogen is het vermogen om maximale inspanningen te verrichten

gedurende 20 tot 60 seconden. Praktisch iedereen kan 10 tot 20 seconden kracht leveren maar

niet veel mensen kunnen op dat niveau langer dan 20 seconden presteren. Het is de doelstelling

om vermoeidheid te creëren door het combineren van meerdere oefeningen en het maken van vele

herhalingen waarbij zoveel mogelijk verschillende spiergroepen actief zijn. Bij conditioning maken

we gebruik van krachttraining en dit leidt tot indrukwekkende prestaties ... // Lees meer

 

#Conditioning #Endurance #Strength #Fundamenten #Basis

RUST & HERSTEL: ONDERGEWAARDEERD EN ZEER BELANGRIJK

 

Het nemen van (voldoende) rust en het zorgen voor een goed herstel zijn hele belangrijke en

onmisbare factoren op weg naar resultaat en bij het voorkomen van (chronische) klachten en

blessures. Maar helaas wordt dit onderdeel zwaar onderschat, terwijl hier enorm veel winst te

behalen is. Niet alleen de spieren hebben rust nodig maar zeker ook de pezen, gewrichten en

het centrale zenuwstelsel hebben rust nodig om goed te kunnen herstellen van een training,

maar rust wil niet altijd zeggen dat je niks mag en/of moet doen ... // Lees meer

 

#Recovery #Sleep #Rest

UNIVERSEEL PROBLEEM: RUGKLACHTEN

 

Een zwakke rug is ongetwijfeld één van de meest vervelende irritaties die je kunt hebben als sporter zijnde. Mocht het er echt inschieten, dan kun je helemaal geen fysieke arbeid meer verrichten en ga je helemaal stuk bij elke beweging die je moet maken. Maar ook lichte rugpijn kan enorm vervelend zijn en zeker je sportprestaties negatief beïnvloeden. Er is echter hoop, want je kunt er iets tegen doen. Wel meer dan iets zelfs ... // Lees meer

 

#Lowerback #Pain #Muscle #Spine

YOU CAN'T GO WRONG WITH STRONG

 

De activiteiten binnen de muren van jouw lokale gym kunnen veel effectiever en je moet veel

meer out-of-the-box denken. De gym binnenlopen, wat zwaaien met de armen, het gebruiken

van de cross-trainer als warm up, het verplaatsen van enkele gewichten bij de lat pull down,

chest press en leg press is niet jouw weg naar succes. Er leiden vele wegen naar Rome maar

goede en betrouwbare informatie is vaak de eerste stap op weg naar jouw persoonlijke

doelstellingen. Hier volgt meer uitleg over strength, cardio, conditioning, pre-hab, fillers, de

hurricane workout, bodyweight training, sprints, core & finishers ... // Lees meer

 

#Strong #Muscle #Strength #Power

TIP: DE OP ÉÉN NA BESTE OEFENING VOOR DE BUIKSPIEREN

 

Wat is de beste oefening voor de buikspieren? Dit is absoluut één van de meest gestelde

vragen in de fitness branche. Er is veel discussie maar het antwoord op deze vraag is eigenlijk

heel erg simpel: De beste oefening voor de buikspieren bestaat niet! Er bestaan juist zeer veel

goede en effectieve oefeningen om de buikspieren te trainen, maar om toch eindelijk een

antwoord te krijgen op deze vraag kunnen we uiteraard de wetenschap erbij betrekken en

elektriciteit ... // Lees meer

 

#Abs #Exercise #Core #Sixpack #Fatloss

RECEPT: CEASAR SALAD

 

Golden oldie alarm! Met deze Caesar Salad met gegrilde kip maak je sowieso de blits aan de

lunchtafel. Hij doet het trouwens ook goed als avondmaaltijd, of ieder ander moment van de

dag ... // Lees meer

 

#Healthy #Food #Nutrition #Recovery #Salad #Taste

DE VIER GROTE VOORDELEN VAN CONDITIONING  

 

Het element van conditioning mag absoluut niet ontbreken en zorgt voor een ijzersterke

conditie en voor een sterk lichaam. Er ontstaat een enorme vetverbranding, de ontwikkeling

van spiermassa komt in een hogere versnelling en er is de stimulans naar meer power! De

reguliere cardio training zorgt voor het uitsterven van voorgaande punten en is niet aan te

raden ... // Lees meer

 

#Conditioning #Muscle #Strength #Core #Cardio

A GOAL WITHOUT A PLAN, IS JUST A WISH  

 

Trainen zonder persoonlijk trainingsschema resulteert (op lange termijn) in weinig tot geen

vooruitgang en er is vaak sprake van een (chronische) blessure. Ieder lichaam is anders en

een persoonlijk programma is een absolute vereiste om te zorgen dat jij je doel op een veilige

en gezonde manier kan bereiken ... // Lees meer

 

#Recovery #Sleep #Rest

TIP: DE AB WHEEL, PULL UP & EEN STRENGTH CHALLENGE

 

De ab wheel rollout is net als de squat een compound oefening en één van de zwaarste

oefeningen voor de buikspieren die er bestaat. Op zoek naar een zeer effectieve oefening

voor de buikspieren? Maak kennis met de ab wheel rollout. Deze 'old school' oefening is

een positieve aanslag op de buikspieren en daar kan geen andere oefening aan tippen!

Ook de pull up is een old school oefening: zeer belangrijke voor het bovenlichaam en als

je niet in staat bent om minimaal 10 correcte pull up's te doen dan wordt het hoogste

tijd om hier prioriteit aan te geven ... // Lees meer

 

#Abs #Rollout #Abwheel #Pull up #Strength #Core

PULL MORE! UPPER BACK IS THE NEW CHEST:

BUILD YOUR BACK & SAVE YOUR SHOULDERS  

 

Grote, sterke rugspieren en brede schouders zijn voor vele gym warriors een absolute must,

maar waarom hebben veel krachtsporters schouderklachten? Waar komen deze schouder-

klachten vandaan? En hoe kunnen we deze (chronische) klachten laten verdwijnen? En hoe

kunnen we ervoor zorgen dat er in de nabije toekomst geen klachten aan het schoudergewricht

ontstaan? Het is tijd om kennis te maken met een andere benadering van krachttraining omdat

de standaard aanpak juist verantwoordelijk is voor vele schouderklachten ... // Lees meer

 

#Muscle #Push #Pull #Back #Chest #Shoulders

OVER CARDIO TRAINING

 

Veel mensen geloven nog steeds in de 'heilige' werking van de reguliere cardio machines om

lichaamsvet te verbranden, maar dat is niet terecht ... en deze gedachte moet je dus zo snel

mogelijk laten verdwijnen! Laat je niet in de luren leggen door al die metertjes op de NASA-high-tech-uitziende-machines. Ze proberen je wijs te maken dat de kilo's vet als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer je staat te zweten op de cross trainer, maar in werkelijkheid zorgt al die

'beweging' ervoor dat je lichaam steeds zuiniger met vet en glucose leert omgaan en dat is

juist niet wat je wil. Als je wilt afvallen dan is krachttraining de sleutel naar succes voor wat

betreft de training ... // Lees meer

 

#Cardio #Fatburn #Conditioning #Abs #Strength

NO MORE BACKPAIN - PART 3

RUGKLACHTEN MOETEN VERLEDEN TIJD ZIJN

 

Na de informatie uit deel 1 en deel 2 is het nu de hoogste tijd voor de belangrijkste informatie: de

praktijk. De rugspieren moeten we niet ontzien maar juist op een goede manier aanspreken en

trainen. We belasten en trainen de rugspieren veelal verkeerd en extra zwaar door onder andere

ons zittende bestaan, terwijl het lichaam juist is gemaakt om te bewegen! Maar, wat moet je

doen voor een sterke lichaamshouding zonder rugklachten ... // Lees meer

 

#Cardio #Fatburn #Conditioning #Abs #Strength

NO MORE COOKIE CUTTER TRAININGSSCHEMA'S - PART 3

EN MEER OVER DE MAXIMALE KRACHT

 

Maximale kracht is de basis van elke (kracht)sporter. Sterker worden is de eerste vereiste voor

elke sporter ... ongeacht de doelstelling! Een sterk lichaam voorkomt (chronische) klachten en

blessures. Een (te) zwak lichaam zorgt alleen maar voor problemen. Een sterk lichaam heeft ook

veel meer potentie om power te leveren. En power is kracht x snelheid! En van power word je sterker ... // Lees meer

 

#Trainingsschema #Brosplit #Fullbody #Maxeffort #Kracht #Strength

TIP: HOE KRIJG IK ZICHTBARE BUIKSPIEREN

 

Het belangrijkste onderdeel voor zichtbare buikspieren is het vetpercentage. Indien dat te hoog

is, zal je je buikspieren niet zien, ongeacht hoeveel spiermassa er onder de laag vet aanwezig is.

Eindeloze buikspieroefeningen en 'wondermiddelen' zullen hier niks aan veranderen en plaatselijk

vet verbranden bestaat nog steeds niet. Helaas, maar zo werkt je lichaam niet. De oplossing is

uiteraard het verlagen van je vetpercentage. Creëer een negatieve energiebalans, zorgt voor een

langdurige periode van calorierestrictie en heb geduld. Daarom hoor je ook zo vaak de inmiddels

zeer bekende uitspraak: 'Abs are made in the kitchen.' Maar hoe moeten we deze uitspraak

interpreteren en is deze uitspraak überhaupt wel correct? ... // Lees meer

 

#Trainingsschema #Brosplit #Fullbody #Maxeffort #Kracht #Strength

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)