Home / Blog / In season training: Sportspecifieke krachttraining tijdens het seizoen - Part 1

 

IN SEASON TRAINING: STAY STRONG

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Soccer Academy Nijmegen © All rights reserved ©

BLOG. GREAT QUALITY INFO

 

IN SEASON: SPORTSPECIFIEKE KRACHTTRAINING

TIJDENS HET SEIZOEN IS NODIG

 

"Tijdens het seizoen kun je prima aan krachttraining doen maar er zijn wel een

aantal elementen en factoren waar rekening mee gehouden dient te worden."

 

Ik werk heel veel met voetballers, ik verzorg met name de sportspecifieke krachttraining en het off season

is een perfect periode om te werken aan jouw lichaam maar het in season mag je zeker niet vergeten!

 

Dit is wel een controversieel onderwerp omdat je met veel externe factoren te maken hebt:

 

Er zijn uiteraard de reguliere voetbaltrainingen en wedstrijden, er is de druk, de verschillende karakters en de

motivatie levels die schommelen. Dus als je daar de krachttraining aan wilt toevoegen dan moet je wel rekening

houden met deze factoren en dat is voor een trainer niet makkelijk.

 

"Het belangrijkste voordeel om te onthouden is dat je tijdens het seizoen

absoluut aan sportspecifieke krachttraining kan doen, daar valt veel winst

te behalen en deze periode noemen we het in season."

 

Disclaimer

 

Ik heb ervaring met pro voetballers, amateurs en kinderen en ook hierin zit veel verschil met de aanpak van trainingen.

Bij de pro’s gaat het letterlijk om winnen en verliezen en ook is het beroepsmatig, dus dat is uiteraard een belangrijk

element wat minder van belang is bij amateurs en kinderen. Dit heeft wel allemaal invloed op het trainingsschema.

 

Hier volgen twee belangrijke richtlijnen die je moet aanhouden bij de krachttraining tijdens het seizoen:

 

#1 - ZORG NIET VOOR UITPUTTING: SPIERPIJN IS NIET DE DOELSTELLING!

 

Don't make the players sore! Als je op een hoge intensiteit traint dan word je vroeg of laat vermoeid en uitgeput

maar dit is niet jouw doelstelling. Het zal wel gebeuren en hier moet je rekening mee houden.

 

Zeker tijdens het seizoen moet je dit proberen te minimaliseren.

 

Tijdens het seizoen worden de voetbaltrainers betaald en/of afgerekend op één ding: Winnen!

 

Dus als ik op een doordeweekse dag de jongens zo hard laat trainen dat ze hiervan een week moeten herstellen

dan is dat niet goed. Zeker niet als ze op de dag van de wedstrijd geen bal meer kunnen raken.

 

Mijn doelstelling is om de power te bewaren tijdens het seizoen en de vermoeidheid te beperken op de dag van

de wedstrijd om zo fit als mogelijk te zijn. Hoewel dit misschien simpel klinkt is het dat niet en daarom is het

van groot belang om op zoek te gaan naar een specialist op het gebied van sportspecifieke krachttraining en

niet zomaar naar een willekeurige, low-budget sportschool of die ene mooie gym op loopafstand!

 

Tijdens het seizoen zal ik niet werken met te ingewikkelde methoden of nieuwe oefeningen en het volume zal

lager liggen dan in het off season. Ook zal ik hier kiezen voor oefeningen met weinig excentrische belasting op

het lichaam.

 

Note

 

Tijdens het seizoen kun je zeker aan krachttraining doen, alleen is het wel heel belangrijk om hierin ook de juiste

progressie te volgen zodat je optimaal kan functioneren tijdens de reguliere voetbaltrainingen en zeker tijdens de

wedstrijden omdat dit immers het belangrijkste is.

 

Je bent voetballer, krachttraining is ter ondersteuning en komt op de tweede plaats.

 

#2 - CONSOLIDEREN VAN STRESS

 

Punt 1 en 2 gaan in principe hand in hand met elkaar. Als je de hoeveelheid stress op het lichaam goed kunt reguleren

dan kun je zorgen voor een optimale prestatie op game day. Er zijn vele mogelijkheden en ook zijn er de vele bekende

wegen die naar Rome leiden maar ik ben een groot voorstander van de high-low methode, waarbij je wisselt tussen

een trainingsdag met een hoge intensiteit en een dag met een lage intensiteit.

 

Note

 

Als ik het heb over een lage intensiteit wil dit niet zeggen dat de training niks voorstelt. Het kan zo zijn dat je zeker

moe de gym uitstapt maar dat heeft meer te maken met de stress op het lichaam, spieren en gewrichten en het

centrale zenuwstelsel.

 

Tijdens het seizoen zou je dan te maken hebben met twee trainers, de voetbaltrainer en de krachttrainer en hoe beter

deze samenwerken, des te beter de situatie voor de voetballer is.

 

Helaas is dit nog niet de praktijk. In vele gevallen zijn voetbaltrainers en/of de beleidsbepalers van de clubs helaas

nogal sceptisch over de krachttraining en is er altijd nog die angst om een bodybuilder te worden ...

 

"Daarom is het van groot belang om op zoek te gaan naar een specialist op het

gebied van sportspecifieke krachttraining en niet zomaar naar een willekeurige,

low-budget sportschool of die ene mooie gym op loopafstand!"

 

Aan de andere kant zijn er nog steeds veel krachttrainers en personal trainers die voetballers willen trainen maar

niet over de juiste kennis beschikken en die kunnen inderdaad veel schade toe brengen aan een sporter.

 

SUMMERY

 

Willekeurig een aantal spieren trainen in de sportschool is iets compleet anders dan het volgen van sportspecifieke

krachttraining middels een persoonlijke periodisering gericht op het verbeteren van jouw prestaties! Ondoordacht

met krachttraining aan de slag gaan kan averechts werken, met blessures als uiterste consequentie.

 

Kortom, voetballers horen thuis in de gym maar ze moeten wel functioneel trainen en niet als een bodybuilder.

 

Er moet een persoonlijke periodisering worden gemaakt van waaruit jij kunt werken met persoonlijke schema's.

 

Is het jouw doelstelling om sneller, sterker en explosiever te worden dan kan de krachttraining hierin een zeer groot

verschil maken en de Eastside Soccer Academy bied professionele begeleiding om te werken aan deze doelstellingen.

 

Vanuit onze visie werken wij met een dynamische trainingsmethode gericht op het vergroten van de maximale kracht,

explosiviteit en snelheid maar je bent slechts zo sterk als jouw zwakste schakel dus daarbij besteden wij ook veel

aandacht aan het verhelpen en voorkomen van blessures.

 

Wil jij tijdens het seizoen werken aan jouw persoonlijke doelstellingen en ben je benieuwd naar onze werkwijze? Lees

hier mijn artikel over het ontwikkelen van de perfecte atleet of stuur ons een mail om direct te starten met jouw

3-day try out period bij de Eastside Soccer Academy.  

 

Hope to see you soon,

 

Patric Verhoeven

Coming soon ... . // Lees meer

 

#Inseason #Strength #Power #Speed #Sportspecifiek #Trainingsschema #Personal #Custom #Training #Power #Strong #Awesome

IN SEASON PROGRAMMA  |  € 29,95