NO MORE BACKPAIN!

 

"Nog steeds zijn rugklachten een enorme bron van ergernis, terwijl deze klachten verleden tijd moeten zijn!"

 

Fysiotherapeuten, chiropractors, ceasartherapie, accapunctuur, massages, riemen, zooltjes voor in de

schoenen, ondersteboven hangen in een inversietafel en ga zo maar door. De meeste mensen met rug-

klachten proberen alles ter behandeling van pijn in de rug, helaas vaak zonder succes ...

 

De 'magische' oplossing voor (onder)rugklachten is eigenlijk heel simpel: Kies voor krachttraining.

 

Maar met betrekking tot het verhelpen van rugklachten is er bij veel mensen helaas nog steeds een

soort van 'angst' voor krachttraining ... toch moeten we de rugspieren niet ontzien, maar juist op een

goede manier aanspreken omdat heel veel rugklachten ontstaan door (te) zwakke spieren.

 

HOE MEER JE DE ONDERRUGSPIEREN ONTZIET,

HOE ZWAKKER ZE WORDEN EN DES TE ERGER DE KLACHTEN WORDEN.

 

Daarbij zijn er ook veel mensen die de rugspieren verkeerd belasten en trainen en tegenwoordig hebben

de rugspieren het extra zwaar te verduren door onder andere ons 'zittende' bestaan en de smartphone

heeft ook zeker géén positieve invloed op de rugspieren. Veel rugklachten ontstaan simpelweg door

een (te) zwak lichaam waar men verkeerd mee om gaat.

 

"Hoe aantrekkelijk die high-tech apparatuur in je sportschool ook glimt, veel fitter zul je er niet van

worden. Ga ‘back to basics’ met natuurlijke bewegingspatronen met losse materialen als halters en

dumbbells. Bereik een sterk, fit en blessurevrij lichaam door middel van functionele fitness."

 

"Met zittend trainen belast je je rug en gewrichten meer dan nodig. Bovendien lukt het apparaten

niet om natuurlijke bewegingspatronen uit het dagelijks leven na te bootsen."

 

Geschreven door Hoogleraar Dr. Stuart McGill, maar wie is deze man?

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

Eastside Performance Nijmegen (est. 2009)

© Eastside Performance Nijmegen - Est. 2009

BLOG. GREAT QUALITY INFO

Home / Blog / Rugklachten moeten verleden tijd zijn (Part 1)       

 

RUGKLACHTEN MOETEN VERLEDEN TIJD ZIJN (PART 1)

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Performance Nijmegen © All rights reserved ©

 

Dr. Stuart McGill is de voornaamste spinale biomechanist (ruggenwervel specialist) ter wereld, hij is

auteur van onder andere 'Low back Disorders: Evidence-based prevention and rehabilitation' en hij

vertaald de wetenschap naar de sportwereld.

 

Als voorbeeld: Dr. McGill heeft onderzocht dat de sit up's een negatieve druk op de wervelkolom veroorzaken

van ongeveer 3300 Newton (375kg) per sit up. Wanneer je bijvoorbeeld 100 sit up's doet is de totale druk op

de wervelkolom 330.000 Newton. The National Institute for occupational safety and health heeft onderzocht

en wetenschappelijk kunnen aantonen dat de totale druk op de wervelkolom niet meer mag zijn dan 3000

Newton per dag!!

 

Het uitvoeren van teveel druk op de wervelkolom zal lang goed gaan want je hebt het nog niet in de gaten

maar dit zal absoluut zorgen voor rugklachten en dit kan verder uitgroeien tot bijvoorbeeld een bulging disc

(voorstadium hernia) of een hernia.

 

Een stukje geschiedenis: Reeds in 2002 kreeg core strength training bij het grote publiek de welverdiende

aandacht. Er was het inzicht dat buikspieren trainen meer betekent dan uitsluitend aandacht besteden aan

de rectus abdominus. De eindeloze series crunches vielen van hun voetstuk, want de core werd ontdekt!

 

Het mooie is dat de focus verschoof van een platte buik naar een sterke buik, met als belangrijkste

argument dat al onze bewegingen vele malen krachtiger worden als onze core goed ontwikkeld is.

 

We focussen niet alleen op spieren, maar spierketens. Dynamische oefeningen als wood chops en knee

tucks werden geïntroduceerd op de fitnessvloer en natuurlijk alle mogelijke variaties op de plank en de

basis werd gelegd voor talrijke 'nieuwe' mogelijkheden: de Swiss ball, medicine ball, kettlebells en de

TRX suspension trainer.

 

Het verre verleden en de nieuwe ontwikkelingen: Op het gebied van (kracht)training zijn continu nieuwe

ontwikkelingen en het is zeker aan te raden om hiervan op de hoogte te blijven. Zo is er nu ook geen

discussie meer mogelijk of je nog oefeningen als sit up's en/of crunches moet doen.

 

Anti-flexie en anti-extensie zijn methoden die je moet toepassen en onderzoek wijst telkens weer uit

dat oefeningen als de sit up's en crunches (flexie) zeer schadelijk voor de wervelkolom en tussen-

wervelschijven zijn! Er kan zelfs een hernia ontstaan ...

 

ANNO NU

 

Maar anno nu worden buikspieroefeningen nog steeds veel voorgeschreven aan rugpatiënten terwijl

deze zelden nodig zijn en de meeste van deze oefeningen zullen het herstel zelfs remmen. Veel (onder)

rugklachten verergeren als je in lumbale flexie gaat. De druk op de wervelkolom neemt toe, terwijl deze

al geïrriteerd is. Als je vervolgens heel hard je buikspieren moet aanspannen, neemt de druk nog meer

toe en dat is absoluut niet wat je wilt.

 

De klassieke sit up (foto) is daar een goed voorbeeld van. Als je echter kijkt naar rugpatiënten dan zie

je zelden zwakke buikspieren, maar blijken vooral de rugstrekkers over weinig uithoudingsvermogen te

beschikken. Het voorschrijven van buikspier oefeningen aan rugpatiënten is dan ook zelden nuttig.

 

Desondanks worden bij rugklachten toch nog door de meeste fysiotherapeuten veel aandacht besteed

aan de buikspieren maar na het doen van deze oefeningen worden de rugklachten alleen maar erger! Na

de gebruikelijke behandelingen bij de fysio zijn de rugklachten eerder meer dan minder geworden. Het

vertrouwen in deze fysiotherapeut wordt opgezegd en de zoektocht naar een oplossing voor de klachten

gaat verder, meestal naar een andere fysiotherapeut die met hetzelfde verhaal begint. Op deze manier

gaan veel mensen van therapeut naar therapeut en zijn ze jarenlang bezig zonder resultaat.

STOP MET OEFENINGEN DIE JUIST RUGKLACHTEN VEROORZAKEN

 

Rugklachten zijn 'absoluut' geen reden om te stoppen met bewegen en/of trainen. Integendeel, met de

juiste oefeningen kunnen deze rugklachten worden verholpen, maar je moet wel actie ondernemen! Hoe

meer je je onderrugspieren ontziet hoe zwakker ze worden en des te erger worden de klachten.

 

Klik hier voor deel 2 en er is ook nog een derde deel. Welke oefeningen moet je uitvoeren om rugklachten

te verhelpen en/of voorkomen? En welke oefeningen moet je juist niet meer uitvoeren?

 

Is er voor jouw klacht en/of blessure geen oplossing. Hebben de reguliere afspraken bij de lokale fysio-

therapeut niet het gewenste effect en blijft de klacht aanwezig. Heeft ook een mri-scan geen uitsluitsel

kunnen bieden?

 

Wij kunnen jou helpen! Door een persoonlijke screening van de bewegingspatronen kunnen wij jouw

beperkingen herkennen en actie ondernemen. Voor de behandeling van rugklachten werken wij met de

methode van dr. McGill. Hij is de voornaamste specialist op het gebied van de wervelkolom en hij weet

de wetenschap naar de sportwereld te vertalen.

 

Bel nu naar 024-3661489 of stuur een e-mail naar info@eastsideperformance.nl om contact met mij

op te nemen. Maak direct een afspraak voor een GRATIS persoonlijke screening bij Eastside Performance

om de mogelijkheden te bespreken.

 

Note: Naast de persoonlijke begeleiding bij Eastside Performance te Nijmegen is het ook mogelijk om

te kiezen voor het rug rehab protocol (programma & online coaching) en/of een persoonlijke workshop

m.b.t. het verhelpen van jouw rugklachten.

 

 

Did what you just read make your day? Ruin it? Either way, you should

follow us & share it with your friends and/or contact us.

 

RUG REHAB PROGRAMMA

#Methode #Stuart #McGill

 

Rugklachten zijn 'absoluut' geen reden

om te stoppen met bewegen en/of

trainen. Integendeel!

Het versterken van de rompspieren en het ontwikkelen van meer uithoudingsvermogen in de rugspieren. Herstellen van de balans tussen deze spieren. Lower crossed syndrome ... en er is de wetenschappelijke McGill progressie. Coming soon ... ... // Lees meer

 

#Personal #Programma #Trainingsschema #Resultaat #More #Energy #Power #Great #Info

Het gebruik van de foam roller lijkt kinderspel maar in

werkelijkheid is dit anders. Het gebruiken van de foam

roller is in het begin best moeilijk, maar wanneer je de

technieken beheerst is de foam roller een waardevol

bezit. Deze workshop staat geheel in het teken om de

foam roller te leren beheersen en te leren waarvoor je

de foam roller kunt gebruiken. Hierdoor kun je een

optimaal voordeel behalen uit het gebruik van de

foam roller ... // Lees meer

 

#Foam roller #Workshop #Fit #Strength #Energy #Power

#Information #Recovery #Prehab

Bij de aankoop van een foam roller moet je letten op de

hardheid en daarnaast is de duurzaamheid van de foam

roller van groot belang. Momenteel is er een enorm groot

aanbod van diverse foam rollers maar de meesten zijn

te zacht en zullen snel vervormen en dan verminderd het

effect dat het op de spieren heeft. Een foam roller wordt

dan in principe onbruikbaar omdat er geen tot weinig druk

meer op de spieren komt. De high density foam rollers

zijn van zeer goede kwaliteit en de duurzaamheid is

perfect. Deze foam roller is dan ook van een speciaal

ontwikkeld samengeperst schuim en daardoor behoud

deze foam roller ook na veelvuldig gebruik zijn vorm en

hardheid. Bekijk hier het totale aanbod van onze high density foam rollers ... // Lees meer

 

#High #Density #Foam #Roller #Recovery #Shop