BLOG. GREAT QUALITY INFO

 

PLYO: THE BRIDGE BETWEEN THE GYM AND THE FIELD

 

"Jumping isn't about the highest vertical or biggest box jump. It's about control.

Stability. It’s about maximizing an opportunity to display extreme amounts of

speed and power effectively and efficiently."

 

Plyometrische training refereert aan een trainingsmethode om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kracht te

genereren. Dit wordt ook wel Power (lees: kracht) of explosiviteit genoemd. Plyometrie wordt vaak vereenzelvigd

met 'sprongtraining' maar dit is slechts een onderdeel van de plyometrische training.

 

Plyometrische oefeningen zijn er niet alleen voor het onderlichaam, maar ook voor het bovenlichaam. Bij deze vorm

van training wordt onder andere veel gebruik gemaakt van de medicijn ballen.

 

Door plyometrische training vergroot je het vermogen om meer kracht en explosiviteit te kunnen leveren. Deze vorm van

trainen behoort daardoor tot één van de grootste innovaties van de laatste 25 jaar op het gebied van training. Trainers en

spelers zagen snel de grote mogelijkheden om met deze oefeningen hun sportprestaties te vergroten.

 

Enkele doelstellingen van plyometrische training kunnen zijn:

 

Hoger springen, verder springen, sneller starten, sneller rennen, harder slaan en beter schoppen.

 

Plyometrische training is ook een vorm van functionele training en zorgt ervoor dat je betere prestaties kunt leveren en meer explosieve kracht krijgt. Plyometrische oefeningen verbeteren de snelkracht van je lichaam, de lichaamskracht druk je uit in power.

 

Deze oefeningen geven een toename van de maximale been- en/of armspier extensie-kracht. Voor sporters van explosieve sporten die

 

snelle beenacties nodig hebben en/of hoog moeten kunnen springen is plyometrische training essentieel. Coming soon

 

 

 

 

--

 

Plyometrische training is een trainingsmethode om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kracht te genereren.

Plyometrische training wordt ook vaak simpelweg 'sprongtraining' genoemd maar dit klopt niet, dit is slechts een onderdeel

van de vele plyometrische oefenvormen. Een belangrijke eigenschap van plyometrische training is de 'stretch-shortening cycle' training; S.S.C. De SSC is een onderdeel van veel bewegingen in de sporten verwijst naar de opeenvolging van een excentrische (spier verlengt terwijl hij kracht levert), isometrische en een concentrische (spier verkort tijdens het kracht leveren) spiercontractie.

 

DE S.S.C. BIJ EEN BOX JUMP

 

Wanneer je heel hoog wil springen dan maakt het lichaam eerst een inveer beweging oftewel een beweging naar beneden, zie

linker tweede foto van links. Hierbij vindt er een excentrische contractie van de quadriceps plaats, ook wel 'voorrek' of 'pre-stretch' genoemd.

 

Bij een excentrische contractie levert de spier kracht terwijl deze langer wordt, vervolgens vindt er een korte

stop/omdraaimoment plaats oftewel de isometrische contractie (zie middelste en linker foto) en daarna 'veer' je op en spring je zo hoog mogelijk waarbij de quadriceps kracht leveren terwijl ze zich verkorten, zie rechter foto.

 

De stretch-shortening cycle verwijst dus naar wat er daadwerkelijk plaatsvindt: de spier wordt eerst licht uitgerekt en trekt

daarna samen. De tijd tussen het eind van de excentrische contractie tot het begin van de concentrische contractie wordt de

amortization fase genoemd. Plyometrische acties leveren veel meer power dan enkel concentrische acties, probeer maar

eens net zo hoog te springen, maar nu zonder in te veren, zonder voorrek, een sprong vanuit stand, dat scheelt nogal wat

power!

 

SUMMERY

 

Plyometrische oefeningen zijn niet gericht op het creëren van (spier)vermoeidheid. Dus 4 sets van 25 box jumps

is niet de bedoeling! Bij het ontwikkelen van power en explosiviteit is het aan te raden om te kiezen voor

veel sets met weinig herhalingen. Denk hierbij aan 10 sets van 3 herhalingen of 6 sets van 4 herhalingen.

 

 

 

 

 

 

--

 

Bronnen

 

Baggett, Kelly. "Plyometric Training for the Upper Body." BodyBuilding.com. (Accessed Aug. 18, 2010.)

National Strength and Condition Association. "Position Statement: Plyometric Exercises." (Accessed Aug. 19, 2010)

Ebben, W. P., Simenz, C., Jensen, R.L. (2008). Evaluation of plyometric intensity using electromyography. Journal of

strength and conditioning research, 22(3), 861-868

Wilmore, J.H., Costill, D.L, Kenney W.L. (2008). Principles of Exercise Training. Physiology of Sport and Exercise Fourth

Edition. USA. Human Kinetics.

Baechle, T.R., Earle, R.W.(2008). Plyometric Training. Essentials of Strength Training and Conditioning.Third Edition. USA

Human Kinetics.

 

 

Gerelateerd: Power!

Gerelateerd: Krachttraining

Gerelateerd: Get soccer strong

 

Home / Blog / Plyometrische training: the bridge between the gym and the field  

 

PLYOMETRISCHE TRAINING: THE BRIDGE BETWEEN

THE GYM AND THE FIELD

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Soccer Academy Nijmegen © All rights reserved ©

HET GAAT OM DE STRETCH SHORTENING CYCLE (S.S.C.)