Home / Blog / Power & Strength

 

POWER & STRENGTH

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Soccer Academy Nijmegen © All rights reserved ©

POWER & STRENGTH. INFO

 

MAKE YOUR STRONG STRONGER.

BECOME A BETTER SOCCER PLAYER.

 

"If you want to run faster, jump higher or tackle harder, your primary training

goal should be to increase power."

 

"Power is the amount of force you can produce in a short amount of time."

 

Snelheid, power en kracht zijn essentieel voor het atletisch vermogen van een voetballer. Bij elke actie van de spelers

komt kracht kijken. Denk aan explosief van je plek komen en accelereren tot een volle sprint waarbij je ook nog eens

ergens van richting moet veranderen.

 

Kracht helpt spelers niet alleen bij 1-tegen-1 duels en het afschermen van de bal maar ook om spelers weerbaar te

maken en blessures te voorkomen.

 

Het huidige moderne spel is explosief en snel waarbij snelheid en kracht hand in hand gaan.

 

Hoe sterker de speler, hoe sneller ze zijn.

 

Sterke spelers kunnen meer hebben, de weerstand is groter, waardoor zij minder snel last krijgen van blessures en

beter kunnen omgaan met (zware) trainingen.

 

Als je jezelf naar een hoger niveau wilt brengen is het dus ontzettend belangrijk dat je werkt aan de ontwikkeling

van je snelheid, power en kracht.

 

POWER

 

Elke beweging waarbij spelers explosief van hun plaats komen, komt voort uit het omzetten van kracht naar

explosiviteit. Dit heet ook wel de transfer, er moet sprake zijn van een meerwaarde. Je moet trainen met een

concreet doel voor ogen. In het geval van krachttraining voor voetballers wil je dat spieren zodanig worden

getraind dat het de voetbalprestaties ten goede komt.

 

Sterker en gespierder worden maakt je op zich namelijk niet direct een betere voetballer. Zo kun je als

voetballer wel je quadriceps (bovenbeenspieren) trainen, maar je gaat er niet harder van schieten en de

gemiddelde veldspeler heeft bij opgezwollen biceps eveneens niet direct baat.

 

"De kunst is om kracht (power) te ontwikkelen, die je kunt ‘omzetten’

naar acties tijdens wedstrijden."

 

Wij besteden dan ook veel tijd aan het observeren van bewegingen van de spelers hoe efficiënt en effectief ze

zijn, vervolgens vertalen we dat naar oefeningen in de gym om die specifieke bewegingen te trainen met extra

gewicht zodat ze iedere keer sterker en explosiever worden zodat ze er op het veld hun voordeel mee doen.

 

Hier bij de Eastside Soccer Academy doen wij verschillende oefeningen met en zonder gewicht om power te

kunnen laten zien op het veld.

 

De oefeningen die wij hebben geselecteerd voor deze fase trainen zowel het boven- en onderlichaam als de

rotatie. Deze oefeningen bestaan uit explosieve bewegingen met relatief weinig gewicht zodat ze zo snel

mogelijk uitgevoerd kunnen worden. De focus ligt hier op een snelle uitvoering.

 

STRENGTH

 

Voor een voetballer is trainen met de bal uiteraard enorm belangrijk, maar een andere prioriteit is sterker worden.

 

Als je sterk in de gym bent, ben je sterk op het veld.

 

De kracht van de spelers beïnvloed hun manier van trainen en hoe sterk ze zijn in 1-tegen-1 duels. De jongens

moeten hun trainingsschema volgen en ontdekken hoe sterk zij kunnen worden. Daarbij integreren wij ook

oefeningen die gericht zijn op het ontwikkelen van mobiliteit en stabiliteit van de gewrichten zodat de kans

op blessures (zeer) klein is.

 

Wij trainen niet alleen het boven- en onderlichaam, maar ook de verbinding (core) tussen deze lichaamsdelen,

zodat de spelers stabiel en sterk blijven en kracht vanuit het onderlichaam naar het bovenlichaam kunnen

overbrengen. Dit helpt de spelers op het veld bij hun loopacties en bij het genereren van power, kracht en

snelheid op het veld.

 

Sportspecifieke krachttraining (functionele fysieke training) met als doel het vergroten van vermogen

(kracht x snelheid), waarin dezelfde gewrichten worden aangesproken als in de sportpraktijk, maakt

sporters sneller en explosiever en geeft ze dus een voorsprong ten opzichte van anderen.

 

"Explosiviteit is een wapen, vaak van doorslaggevend belang bij

beslissende acties in de wedstrijd."

 

Eerder bij de bal zijn dan je tegenstander, hoger kunnen springen, sneller van richting kunnen veranderen,

sterker zijn in de duels en minder blessuregevoelig zijn, is een absolute meerwaarde voor sporters.

 

SUMMARY

 

Als je jezelf naar een hoger niveau wilt brengen is het dus ontzettend belangrijk dat je werkt aan de ontwikkeling

van je snelheid, power en kracht.  

 

Het is tijd om indruk te maken en te vechten voor je plek, want als jij dat niet doet, doet iemand anders het wel.

 

Bereid je voor en train op het hoogste niveau om te veranderen van een goede speler in een briljante speler.

 

Krachttraining is essentieel om het hoogste niveau te behalen en om blessures te voorkomen.

 

Vanuit onze visie werken wij met een dynamische trainingsmethode gericht op het vergroten van de maximale kracht,

explosiviteit en snelheid maar je bent slechts zo sterk als jouw zwakste schakel dus daarbij besteden wij veel aandacht

aan het verhelpen en voorkomen van blessures.

 

Ben je benieuwd naar onze werkwijze?

 

Lees hier mijn artikel over het ontwikkelen van de perfecte atleet of stuur ons een mail om direct te starten

met jouw 3-day trial period.  

 

Hope to see you soon,

 

All the best.

 

Patric Verhoeven

 

 

Gerelateerd: Sportspecifieke krachttraining | Get soccer strong & Upgrade your power

Gerelateerd: Ontwikkel ijzersterke hamstrings

Gerelateerd: Hamstringblessures moeten verleden tijd zijn

Gerelateerd: Doe de groin bridge om een liesblessure te voorkomen

Gerelateerd: Maak geen gebruik van de leg extension om de quadriceps sterker te maken

Gerelateerd: Rekken en strekken is een nutteloze gewoonte

 

CONNECT WITH US

FOLLOW US ON SOCIAL MEDIA

 

 

BETTER. STRONGER. FASTER. IT'S A CHOICE.

Wil je jouw prestaties naar een hoger niveau tillen: kies voor het verbeteren van

jouw skills door extra fysieke trainingen en geef blessures geen kans ... // lees meer

 

#POWER #STRENGTH #SPEED #BLESSUREPREVENTIE 

Kies voor een sportspecifiek trainingsschema op maat om jouw prestaties naar een hoger niveau te brengen! Besteed niet

alleen aandacht aan jouw sport, maar train om beter te worden. Zorg voor het verbeteren van jouw skills door extra fysieke

trainingen en geef blessures geen kans. Belangrijke punten van het programma zijn: het vergroten van (maximale) kracht,

snelheid en explosiviteit, efficiënter leren bewegen, preventie van blessures, het ontwikkelen van lineaire en laterale snel-

heidsontwikkeling, voetsnelheid en agility, ontwikkeling van power (kracht x explosiviteit) door functionele krachttraining

en het opbouwen van het sportspecifieke uithoudingsvermogen ... // Lees meer

 

#Sportspecifiek #Trainingsschema #Personal #Custom #Training #Power #Strong #Awesome

Sterke buikspieren zijn nodig en het gaat hier

met name om de obliques en de transversus

abdominus. Niet om de rechte buikspieren. Je

kunt immers een mooie six-pack hebben maar

dat betekent niet dat je ook een sterke core

hebt. In de meeste gevallen is dit zelfs helemaal

niet eens het geval ... // Lees meer

 

#Strong #Power #Core #Strength #Stability #Romp

#Power #Fatloss #Information #Athleticism

Snelheid, power en kracht zijn essentieel voor

het atletisch vermogen van een voetballer. Bij

elke actie van de spelers komt kracht kijken.

Denk aan explosief van je plek komen en

accelereren tot een volle sprint waarbij je ook

nog eens ergens van richting moet veranderen.

Sterke spelers hebben ook een grotere weer-

stand, waardoor zij minder snel last krijgen van

blessures en beter kunnen omgaan met (zware)

trainingen ... // Lees meer

 

#Power #Strength #Speed #Power

#Injury #Prevention #Athleticism #Abs