BLOG. GREAT QUALITY INFO

 

GEEF (LIES)BLESSURES GEEN KANS!

 

"Voetbal is een sport waarbij relatief veel liesblessures voorkomen."

 

De laatste tijd zijn er steeds meer voetballers die een liesblessure hebben opgelopen en daardoor weer veel

tijd op de bank moeten doorbrengen in plaats van op het mooie gras. Hoe kan dit? En wat kun je doen om

deze blessure te voorkomen.

 

MEER OVER DE LIESBLESSURE

 

De term liesblessure is een verzamelnaam voor alle vormen van pijn in je lies. Dat kan een blessure van de

aanvoerende spiergroepen zijn, een scheuring van een van de spieren in je liesregio of een liesbreuk. Eén ding

hebben al die blessures gemeen: ze kunnen knap vervelend en behoorlijk hardnekkig zijn.

 

Meestal is een liesblessure een chronische blessure aan de binnenkant van je lies, waar de aanvoerende been-

spieren zitten. De eigenlijke blessure zit in de spierpeesaanhechting en/of in de spierbuik. Zodra je gaat sporten

voel je de pijn, die minder wordt na de warming up en weer toeneemt als je klaar bent met je training.

 

OVERBELASTING

 

Meestal ontstaat een liesblessure door overbelasting van de spieren en pezen die aanhechten in je lies, zoals de

spieren die je been naar binnen bewegen, de spieren die je heup buigen en de rechte en schuine buikspieren. Dat

kan leiden tot een ontstekingsreactie, maar net als bij vele andere blessures is het altijd lastig om één bepaalde

oorzaak aan te wijzen en in vele gevallen zijn er ook meerdere factoren die uiteindelijk zorgen voor de blessure.

 

Maar, bij elke blessure zijn er wel specifieke punten die een grote kans geven op een bepaalde blessure en in het

geval van de liesblessure is het lower crossed syndrome een grote boosdoener.

 

TE ZWAKKE ROMPSPIEREN: LOWER CROSSED SYNDROME

 

Het lower crossed syndrome is in essentie de verzwakte en inactieve bil- en buikspieren, vooral de transversus

abdominus, deze spieren zijn zwak en inactief. Aan de andere kant van het spectrum zijn de heupflexoren en de

spinal erectors (rugspieren) extreem strak gespannen.

 

Niet alleen een blessure is het gevolg maar ook een stagnatie met betrekking tot andere doelstellingen als snelheid,

kracht en explosiviteit. Zoals gezegd begint elke beweging van het lichaam bij de rompspieren en als deze spieren al

niet sterk genoeg zijn en/of te strak zijn dan is er al geen solide basis van waaruit bewegingen kunnen plaatsvinden

met als (logisch) gevolg dat je niet optimaal kan bewegen, rennen en/of kracht leveren.

 

Uiteraard is een complete sportspecifieke benadering de beste aanpak maar hier geef ik ter voorbeeld een oefening

die specifiek gericht is op het voorkomen van een liesblessure: de Copenhagen Plank.

 

Geef blessures geen kans door je lichaam zo goed te trainen dat er voor jou geen weken bivakkeren op de bank bijzit.

 

Sterker worden en het vergoten van de power output maken het lichaam veel beter bestand tegen invloeden van buitenaf.

 

Oefeningen die de stabiliteit, mobiliteit en flexibiliteit vergroten, verkleinen de kans op een blessure en je wordt sterker

en sneller. Bij de meeste explosieve sporten zijn met name de gewrichten (enkel, knie, heup) de meest kwetsbare plekken

en bij de spieren zijn de hamstrings een groot probleem maar door sportspecifieke krachttraining kun je het risico van een

blessure aanzienlijk verkleinen.

 

Als je niks en/of te weinig doet dan is er altijd die mooie garantie op een blessure en dat zal altijd slechts een kwestie

van tijd zijn. Geef klachten/blessures geen kans en start met sportspecifieke krachttraining en daarbij is een compleet

sportspecifiek programma aan te raden.

 

Kies voor een specialist op het gebied van sportspecifieke training en niet voor de reguliere sportschool die voorzien

is van de laatste high-tech machines.

 

Bij de Eastside Soccer Academy beginnen wij met een individuele assessment, daarna maken wij voor iedereen

een persoonlijk trainingsschema om te werken aan kracht, snelheid, explosiviteit en blessurepreventie.

 

Bel nu naar 024-3661489 of stuur een mail naar info@eastsideperformance.nl om contact met mij op te nemen.

Maak direct een afspraak voor een GRATIS introductie training bij de Eastside Soccer Academy of vraag naar

aanvullende informatie.

 

So what are you waiting for? Call or email us TODAY and get started!

 

Hope to see you soon,

 

All the best.

 

Patric Verhoeven

 

 

Gerelateerd: Get soccer strong en geef blessures geen kans

Gerelateerd: Hamstringblessures moeten verleden tijd zijn

Gerelateerd: De nordic curl zorgt voor minder kans op een hamstring blessure

Gerelateerd: Rekken en strekken is een nutteloze gewoonte

 

Home / Blog / Tip: Doe de Copenhagen plank en voorkom een liesblessure  

 

TIP: DOE DE COPENHAGEN PLANK EN VOORKOM

EEN LIESBLESSURE

Geschreven door: Patric Verhoeven | Eastside Soccer Academy Nijmegen © All rights reserved ©

Kies voor een sportspecifiek trainingsschema op maat om jouw prestaties naar een hoger niveau te brengen! Besteed niet

alleen aandacht aan jouw sport, maar train om beter te worden. Zorg voor het verbeteren van jouw skills door extra fysieke

trainingen en geef blessures geen kans. Belangrijke punten van het programma zijn: het vergroten van (maximale) kracht,

snelheid en explosiviteit, efficiënter leren bewegen, preventie van blessures, het ontwikkelen van lineaire en laterale snel-

heidsontwikkeling, voetsnelheid en agility, ontwikkeling van power (kracht x explosiviteit) door functionele krachttraining

en het opbouwen van het sportspecifieke uithoudingsvermogen ... // Lees meer

 

#Sportspecifiek #Trainingsschema #Personal #Custom #Training #Power #Strong #Awesome

Sterke buikspieren zijn nodig en het gaat hier

met name om de obliques en de transversus

abdominus. Niet om de rechte buikspieren. Je

kunt immers een mooie six-pack hebben maar

dat betekent niet dat je ook een sterke core

hebt. In de meeste gevallen is dit zelfs helemaal

niet eens het geval ... // Lees meer

 

#Strong #Power #Core #Strength #Stability #Romp

#Power #Fatloss #Information #Athleticism

Een blessure voorkomen is altijd beter dan een

revalidatie traject en als sporter ben je op fysiek

gebied altijd kwetsbaar, dus is extra aandacht

voor de pre-hab erg belangrijk. Veel blessures

zijn onnodig en absoluut te voorkomen. De one

legged med ball slams voor sterke enkels, de deadlift om een sterke posterior chain te

ontwikkelen, de lateral lunge voor sterke knieën

en de nordic curl om de gevreesde hamstring-

blessure te voorkomen. Geef blessures geen

kans ... // Lees meer

 

#Power #Strength #Speed #Power #Prehab #Rehab

#Injury #Prevention #Athleticism #Abs