BLOG

AFVALLEN: HOW DO THEY DO IT?

In de basis is het 'proces' van AFVALLEN heel simpel, je moet meer energie verbruiken dan dat je binnenkrijgt ... en CARDIO is niet nodig!


Als je wilt afvallen dan is krachttraining inclusief het element van conditioning de sleutel naar succes voor wat betreft de training. Krachttraining en conditioning zetten de stofwisseling niet een paar tandjes lager, zoals cardio, maar juist een paar tandjes hoger en het lichaam verbruikt continu meer calorieën. Krachttraining helpt niet alleen om een negatieve energiebalans te creëren, ook behoud van spiermassa.

Start met de FOCUS op VOEDING en kies voor KRACHTTRAINING.


Lift (heavy) weights and add metabolic boosters (HITT) to your workouts. Een Metabolic booster is bijvoorbeeld een Tabata set, halter/dumbbell complex en/of een ladder. De reguliere cardio en ouderwetse sit up's zijn gelukkig niet nodig. Don't do regular cardio, you don't need it. Kies voor CONDITIONING!


Het 'geheim' van afvallen cq. een strakke buik (lees: vetverbranding) zit hem dus vooral in de voeding. Je kunt jezelf elke dag helemaal suf trainen, maar als je daarnaast niet je voeding aanpast zullen je (sterke) buikspieren helaas verscholen blijven onder een laagje vet en is er weinig tot géén resultaat.  


HIER VOLGT DE UITLEG VOOR SUCCES


In de basis is het 'proces' van afvallen heel simpel: Je moet meer energie verbruiken dan dat je binnenkrijgt. Daarom is de energiebalans ook een wet: De Natuurkundige wet van de Thermodynamica en aan deze wet valt niet te tarten.


Lichaamsgewicht verliezen is dus echt géén rocket-science. Voeding is de sleutel naar succes en krachttraining is hierin een essentieel onderdeel, omdat je de spieren constant een prikkel van progressieve overload moet geven.


Een negatieve energiebalans heeft de leiding.  


Afvallen doe je met een energietekort op een manier die duurzaam is voor jou op de lange termijn. Elke vorm van energierestrictie bereikt daarbij hetzelfde. De enige vraag die je jezelf moet stellen bij het kiezen van een methode (lees: dieet) is: “zie ik mezelf dit weken, maanden, jaren doen?”


Geef jezelf een eerlijk en realistisch antwoord en begin er niet aan als het antwoord ‘nee’ is.


Duurzaamheid is de sleutel tot succes. Note: in principe bestaat er ook geen dieet die je een leven lang kan volhouden, daarom ben ik ook voorstander van een gedragsverandering op het gebied van voeding en géén dieet!

De 'ultieme six-pack workout' bestaat toch echt uit compound oefeningen met losse materialen!

 

Een afgetekende six-pack is de drijvende kracht van een atletische fysiek, maar bij het bouwen van een sterke set buikspieren komt meer kijken dan alleen sit up's en het tellen van calorieën. Integendeel, voor een six-pack denk je misschien veel buikspieroefeningen te moeten doen maar niets is minder waar.

 

Van buikspieroefeningen gaat het vet op je buik niet weg en bovendien kweek je zo niet de echte hardcore abs! Het herhaaldelijk buigen van de wervelkolom (sit up's & crunches) kan leiden tot blessures. Ondanks de populariteit van 'crunches' zijn je buikspieren en wervelkolom niet gemaakt voor zulke bewegingen!

 

De ultieme six-pack workout bestaat toch echt uit compound oefeningen (pull up, push up, squat, deadlift en de farmers walk). Daarbij is het element van conditioning om door middel van krachttraining een hoge hartslag te ontwikkelen onmisbaar!

 

Afvallen, het verbranden van opgeslagen lichaamsvet en zeker het trainen van de buikspieren moeten we dus leren begrijpen en anders gaan bekijken, want de buikspieren zijn misschien wel de meest verkeerd begrepen spiergroep die we hebben. Het zichtbaar maken van je buikspieren is een kwestie van langzaam je vetpercentage verlagen, om de spiermassa tevoorschijn te toveren en voeding is de BELANGRIJKSTE factor om het vetpercentage te verlagen. Krachttraining is nodig om sterker te worden, het verlies van spiermassa te minimaliseren en te zorgen voor een goede lichaamsbouw en de reguliere cardio is (gelukkig) absoluut niet nodig!

CARDIO VERSUS CONDITIONING


Wat wij in de volksmond 'cardio' noemen, komt eigenlijk van een langer woord genaamd cardio-respiratoir. Dit staat eigenlijk voor een samenwerking tussen twee lichaamssystemen. Zowel het systeem voor de bloedsomloop, hierbij behoren het hart en de bloedvaten, als het respiratoire systeem (ademhalingssysteem) waarbij de longen een grote rol spelen. Cardio training zorgt voor een efficiëntere en effectievere samenwerking tussen deze twee systemen, waardoor de conditie en de gezondheid toe zullen nemen.


Cardio training doe je dus vooral ter verbetering van de gezondheid en uithoudingsvermogen ...


Cardio training doe je dus vooral ter verbetering van de gezondheid en uithoudingsvermogen. Veel, zo niet de meeste mensen doen cardio echter om af te vallen en hoewel tijdens cardio inderdaad vet als voorkeursleverancier voor brandstof wordt gebruikt door het lichaam is het NIET de juiste keuze als een sterk & atletisch lichaam jouw doelstelling is!

CONDITIONING zorgt voor een hoge stofwisseling ... CARDIO zorgt voor het uitsterven van de stofwisseling!


De krachttraining (Strength) is nodig, maar een enorm effectief instrument op weg naar een hoge vetverbranding inclusief een groot uithoudingsvermogen is de CONDITIONING!


Train meerdere spiergroepen tegelijkertijd en bij voorkeur met gewichten en/of tegen extra weerstand. Hierdoor zal je hartslag flink stijgen en is dit een efficiente manier om zowel je spieren als uithoudingsvermogen te trainen. Daarbij krijgt ook de vetverbranding een enorme boost en zal de stofwisseling continu in de hoogste versnelling staan ... máár dat is overigens geen nieuwe ontdekking!

CONDITIONING zorgt voor een hoge stofwisseling en cardio zorgt voor het uitsterven van de stofwisseling. CONDITIONING zorgt voor een sterk lichaam en cardio laat de spiermassa langzaam verdwijnen. Conditioning zorgt voor de ontwikkeling van spiermassa en cardio geeft je het uiterlijk van een wandelende tak ... of een gespierde spijker ... of een marathon loper ... Cardio sucks and you don't need it! Use weights, fire up your heart rate and call it conditioning!

 

Conditioning beschermt tevens de gewrichten tegen de typische blessures door overbelasting en leidt niet tot de overmatige cortisolproductie wat het geval is bij traditionele cardio. En dat betekent dat je je kracht daadwerkelijk behoudt en/of vergroot in plaats van dat je steeds zwakker wordt.

TER SAMENVATTING


Er is géén ‘magic pill’ of ander wondermiddel uit de tropische oerwouden om af te vallen (lees: vetverbranding). Er is géén effectieve quick-fix methode met resultaat voor de lange termijn. Het ontwikkelen van een hoge vetverbranding gebeurt als je besluit om een proces aan te gaan. Een proces van doorzettingsvermogen, hard werken en het kunnen weerstaan van saboteurs en verleidingen is nodig.


Voeding heeft de prioriteit


Om gewicht te verliezen (afvallen cq fatburn) is een negatieve energiebalans nodig. Alleen wanneer jouw lichaam meer energie verbrand dan dat er binnenkomt kun je afvallen. Daarbij is het van groot belang om de eiwitinname relatief hoog te houden zodat de spieren over voldoende bouwstoffen kunnen beschikken. Kies voor hoogwaardige voeding met een hoge voedingswaarde. Dit betekent veel groenten, onverzadigde en dierlijke vetten, maar ook koolhydraten uit fruit, rijst, granen en/of maïs. Kies voor de hoogste kwaliteit die voor jou (financieel) haalbaar is.


Kracht is nodig


Voor wat betreft de training: het behouden van kracht staat centraal. Je wilt zoveel mogelijk kracht en spiermassa behouden. Kies voor losse materialen en compound oefeningen. Daarnaast zijn de metabolic boosters (HITT) nodig om een hoge hartslag te behalen.


Cardio is niet nodig


Voor een hoge vetverbranding is de reguliere, saaie cardio training (gelukkig) NIET nodig. Uiteraard mag je zeker wel iets doen, maar voor de meeste sporters is dit über saai. Gelukkig zijn er ook betere alternatieven. Kies bijvoorbeeld voor leuke activiteiten als zwemmen, met de hond een boswandeling maken, fietsen etc. Cardio is dus niet nodig en word absoluut géén hardloop-zombie want dit zal knieklachten opleveren. Trust me!


Keep it Simple. Train Hard. Train Smart and Be Happy!


Focus op krachttraining, maar het element van conditioning is ook nodig: de reguliere cardio is niet nodig. Kies met name voor compound oefeningen en geef losse materialen de voorkeur. Bezoek de gym gemiddeld 2-3 keer per week en zorg daarbij voor gezonde en verantwoorde voeding.


Vermijd industrieel geproduceerde voeding en gebruik de 80/20 regel want een cheesecake en/of brownie hoeft niet te verdwijnen. Om af te vallen kies je voor een negatieve energiebalans en maak van groenten en eiwitten (proteïne) je beste vriend. Het is allemaal niet zo moeilijk: Keep it simple!

MAKE YOURSELF FIT. READY TO GET STARTED?

 

Ben jij op zoek naar een unieke gym met professionele begeleiding van hoog niveau dan ben je bij Eastside Performance te Nijmegen aan het juiste adres. Eastside Performance is een high quality sportschool met professionele begeleiding van hoog niveau door ervaren trainers uit de sportwereld. Wij gaan veel verder dan de reguliere, commerciële sportscholen en onze persoonlijke benadering is hierin het belangrijkste element.

 

De trainingen zijn niet voor iedereen hetzelfde: ieder aspect van de training is van persoon tot persoon weer anders en daarom is onze individuele aanpak van grote waarde. Op weg naar succes werken wij vanuit een slimme strategie en intelligent trainingssysteem bestaande uit trainingsschema’s opgesteld naar persoonlijke doelstellingen, rekening houdende met het huidige niveau en de belastbaarheid om zo (chronische) klachten en blessures te voorkomen.

 

Start nu vanuit het EPTS systeem met jouw (persoonlijke) programma. Als het bereiken van succes en persoonlijke doelstellingen jouw belangrijkste motivatie is. Op weg naar resultaat en een sterk lichaam zonder klachten en blessures. Investeer in jezelf en Make yourself FIT!

 

So what are you waiting for? Call or mail us today and get started!

 

Bel nu naar  024-3661489 of stuur een  mail naar info@eastsideperformance.nl en maak direct een afspraak voor een GRATIS introductie training bij Eastside Performance en ervaar onze unieke benadering.

Een PERSOONLIJKE benadering van de trainingen is zeer belangrijk. Geen enkele oefening is verplicht als het gaat om het behalen van resultaat in de gym. Het programma moet bestaan uit oefeningen die geschikt zijn voor jou en niet voor iemand anders. Dit is van groot belang en klinkt als simpele informatie maar het uitblinken in simpelheid blijft te ingewikkeld voor velen!  

Dit PROGRAMMA zorgt voor KRACHT, een HOGE FATBURN én er is de opbouw en ontwikkeling van SPIERMASSA. Géén ouderwetse bodybuilding-achtige praktijken maar een SNEL, STERK en EXPLOSIEF lichaam. Een up-to-date movement based programma voor een optimaal resultaat. STERKER WORDEN, SPIERMASSA opbouwen, een ijzersterke conditie ontwikkelen en meer POWER verkrijgen! Er is geen aandacht voor de traditionele slaapverwekkende cardio activiteiten want de meest gespierde, strakke en sterke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door trainingen vanuit een SLIMME STRATEGIE en intelligent trainingssysteem.  

 

LOOK GOOD. BE STRONG. BE FAST.  BE FLEXIBLE.

 

Is het jouw doelstelling om sterker te worden, spiermassa te ontwikkelen, atletisch vermogen te ontwikkelen, de conditie op te bouwen tot een compleet en hoog niveau van fitheid dan is dit programma absoluut geschikt voor jou. START now and Become Strong & Awesome!